همگرایی نهاد های تنظیم گر؛ حلقه مفقوده مدیریت اجرایی و نظام حکمرانی کشور

به گزارش اخبار نجوم، جلسه هم اندیشی معماری نهاد های تنظیم گر ایران در سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با حضور نمایندگانی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت برگزار گردید.

همگرایی نهاد های تنظیم گر؛ حلقه مفقوده مدیریت اجرایی و نظام حکمرانی کشور

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، در این جلسه ابتدا محمد حسن خلعتبری، مدیر برنامه ریزی و نظارت ساترا با بیان اینکه همگرایی نهاد های تنظیم گر حلقه مفقوده مدیریت اجرایی و نظام حکمرانی در کشور است، اظهار کرد: امروز شاهد رشد روزافزون بخش عمومی و خصوصی در صنایع مختلف هستیم، هندسه فعلی صنعت رسانه در ایران به گونه ایست که از طرفی نمی توان و نباید با فعالان برخورد سلسله مراتبی و دستوری داشت و از طرف دیگر نمی توان نسبت به دغدغه های حاکمیت بی تفاوت بود. تنظیم گران ایران در حوزه های مختلف باید با ظرافت در عین اینکه تفویض اختیار بخشی دولتی به حوزه های عمومی و خصوصی را مدیریت می نمایند درخواست های حاکمیت را نیز برای این دو حوزه ترجمه نمایند و به نوعی شاهد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و عمومی به منظور پیشبرد منافع عمومی باشیم. با این ترکیب و در صورت ارتقای ظرفیت نهادی تنظیم گران ایران شاهد خلاقیت روزافزون بخش عمومی و خصوصی و پیشبرد منافع ملی خواهیم بود و حاکمیت می تواند به وسیله تنظیم گرانی که به تسهیل گری نیز می پردازند دغدغه های خود را مرتفع نمایند.

مدیر مطالعات تنظیم گری ساترا نیز با اشاره به نقش بی بدیل تنظیم گران در شرایط کنونی گفت: باید همگرایی ابتدا در لایه کارشناسی صورت پذیرد تا به نوعی تصمیم سازان در نهاد های تنظیم گر بتوانند در یک فضای عالمانه به طرح دغدغه های خود بپردازند. وظایف تنظیم گران مختلف امروزه در بعضی از پلتفرم های رسانه ای تجمیع شده است و به همین منظور احتیاج به بروز و ظهور یک تنظیم گر مرجع و یا لااقل سطح بالایی از هماهنگی میان تنظیم گران هستیم.

رضایی، مدیر کل دفتر معماری سازمانی، هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان تجارب سازمان خود در زمینه تنظیم گری اظهار کرد: مرز های حوزه های رگولاتوری باید شفاف گردد. پنجره واحد باید برای مردم راهنما باشد و نه گیج نماینده. مسائل بین دستگاه ها باید مرتفع گردد و لازمه اصلاح تصمیم گیری در لایه های بالای سازمان هاست.

باقرزاده نماینده شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد با بیان دیدگاه و عملکرد مجموعه خود در این حوزه گفت: مردم و فعالان از وجود مجوز های مختلف در فعالیت های متعدد در کشور سردرگم شده اند و باید برای این حوزه چاره اندیشی اساسی گردد. شورای مقررات زدایی اقدامات مناسبی در این حوزه داشته است که می توان این تجربیات را با سایر تنظیم گران نیز به اشتراک گذاشت.

ابطحی، مدیر گروه فراوری و نشر محتوای مرکز توسعه و فرهنگ و هنر وزارت ارشاد نیز اعلام کرد: ابتدا باید ببینیم چه چیزی را باید تنظیم گری کنیم. حوزه فعالیت باید دقیق و شفاف گردد. بحث بودجه ریزی یکی از جا هایی است که می تواند محل اعمال سیاست های تنظیم گری باشد و نباید از آن غافل شد.

در ادامه قناعت پیشه مدیر گروه کسب و کار محتوای مرکز توسعه و فرهنگ وهنر وزارت ارشاد اظهارکرد: حاکمیت باید درباره نسبت خود با صنایع و فعالیت به جمع بندی دقیق برسد و تا این اتفاق رخ ندهد نمی توان اصلاحات اساسی در این حوزه ایجاد کرد.

نماینده وزارت بهداشت نیز ضمن بیان دیدگاه های خود به انتقال تجربه در این زمینه پرداخت.

در انتها حاضران توافق کردند جلسات دیگری را با حوزه های تخصصی به صورت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1230

به "همگرایی نهاد های تنظیم گر؛ حلقه مفقوده مدیریت اجرایی و نظام حکمرانی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همگرایی نهاد های تنظیم گر؛ حلقه مفقوده مدیریت اجرایی و نظام حکمرانی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید