رونق گردشگری شبانه در تخت جمشید
به گزارش اخبار نجوم، نشست تخصصی نقش نورپردازی در بناهای تاریخی و تاثیر نورپردازی در بازاریابی مجموعه جهانی تخت جمشید و سایر تاسیسات گردشگری با ایراد سخنرانی متخصصان این حوزه و با حضور مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، کارشناسان، مدیران اقامتگاه ها با هدف فرهنگ سازی و تعریف جهت آینده صنعت گردشگری در تالار تشریفات مجموعه جهانی تخت جمشید، برگزار شد.
مدیر پایگاه میراث دنیای تخت جمشید گفت: ظرفیت های بسیاری زیاد تاریخی در این مجموعه دنیای وجود دارد، گرچه نسبت به این مجموعه نوعی شناخت همگانی وجود دارد اما شناساندن ابعاد مختلف تاریخی و تمدنی این اثر و دیگر آثار تاریخی واقع در حریم تخت جمشید برای جذب بهتر و بیشتر گردشگران، نیازمند برنامه ریزی و مناسب سازی شرایط معرفی است.
حمید فدایی با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد مختلف گردشگری، گفت: می توان ظرفیت های شبانه بازدید از آثار دنیای را برنامه ریزی و فعال کرد، این اقدام می تواند در اقتصاد جامعه محلی بسیار تاثیر گذار باشد. البته عملی کردن این مهم، ایجاد و ارتقاء زیرساخت ها را نیاز دارد.
او با بیان این که موضوع نور در ارتقا کیفیت بصری محوطه ها و ارایه تجربه ای نوین به مخاطبین، جز مهمترین مولفه ها در ترویج بازدید شبانه است، گفت: تخت جمشید از نخستین محوطه هایی ست که برنامه نور و صدا از آغاز دهه پنجاه خورشیدی در آن اجرا شد که یک برنامه فصلی بود، با توجه به درخواست های مکرر، ضرورت اجرای این پروژه با ایجاد زیرساخت های لازم و در نظر دریافت حساسیت های حفاظتی و ایمنی و ... و تدوین و انجام یک برنامه ثابت احساس می گردد.
مدیر پایگاه میراث دنیای تخت جمشید، خاطر نشان کرد: با در نظر دریافت مسایل حفاظتی، هدایت گردشگران با ایجاد جهتهای تعریف شده گردشگری از ضروریات بازدید شبانه خواهد بود و به ویژه نورپردازی تاثیر شگرفی در هدایت مطلوب گردشگر و معرفی بهتر آثار خواهد داشت و ضمن ارتقا کیفیت فضا، حس هویتی منبعث از بازدید را خواهد اضافه نمود.
همراه قشقایی، متخصص و طراح بین المللی نورپردازی نیز در این نشست با گلایه از ضعف آموزشی و اطلاع رسانی که در این مقوله وجود دارد، گفت: نورپردازی و موضوع معماری نور در شب متاسفانه به صورت یک تخصص میان رشته ای تعریف نشده است که در این باره ما با چالش هایی بین مهندسان معمار و مهندسان برق و دیگر رشته های مرتبط روبرو هستیم و دانشگاه ها و مجامع حرفه ای نیز در این خصوص می توانند تاثیر بسیار خوبی بر این فرایند داشته باشند.
وی ادامه داد: در کشور ما معماری نور بیشتر به موضوع زیباسازی می پردازد اما در کشورهای توسعه یافته علاوه بر مقوله زیباشناسی به تاثیرات روانشناسی، موضوعات بیولوژیکی و زیست محیطی و حتی درمانی در روشنایی عمومی یا نورپردازی ها لحاظ و بدان توجه می گردد.
قشقایی گفت: روشنایی و نورپردازی علاوه بر اینکه باید استانداردهای لازم را داشته باشد علاوه بر تامین عملنمودهای چشمی میبایست به عنوان تکمیل کننده فضا به افزایش کیفیت فضایی برای کاربران نیز بپردازد. بومی سازی استاندارد ها در مقررات ملی هم باید با توجه به ویژگی مختلف از شرایط لازم پروژه در هر محدوده جغرافیایی تغییر یابد.
عضو حرفه ای انجمن بین المللی طراحان نورپردازی IALD آمریکا با تاکید بر اینکه مسائل رایج و تکراری در نورپردازی، تفکرات و روینمودها نسبت به این موضوع است، اضافه نمود: نورپردازی ها باید با توجه به شخصیت بنا چه تجاری، اداری، مسکونی و دیگر کاربری های متعدد باشد و نورپردازی پل ها، جداره ها، فضاهای شهری، فضاهای داخلی بسته به ارزش آن ها، متفاوت طراحی، محاسبه و اجرا گردد.
همراه قشقایی با بیان این که هدف از نورپردازی توجه به حس و تجربه فضایی انسان است تا اینکه صرفا چراغ پردازی و روشنایی بی هدف سطوح و احجام، گفت: طرح جامع نورپردازی در مجموعه های مختلف می تواند از اعمال نظرات سلیقه ای و تعدد دیدگاه افراد مختلف در یک مجموعه و ناهماهنگی طرح و ایده نور بخش های مختلف یک مجموعه جلوگیری کند و اهمیت موضوعات فنی، زیبایی شناسی و هویتی آن بنا یا فضا را بیشتر مورد توجه قرار دهد که این رویکرد تخصص مبنا در دراز مدت منجر به کاهش هزینه ها و خروجی بهتر و تعریفی بهتری از فضای معماری شب بنا خواهد داشت.
یک متخصص مدیریت بازاریابی نیز با اشاره به نقش نورپردازی در بازاریابی بهتر گردشگری آثار تاریخی، گفت: با وجود آنکه در دنیا 80 تا 90 درصد درآمدهای خدمات مصرفی در شب ارائه می گردد اما ما با داشتن مجموعه های منحصر به فردی چون تخت جمشید از درآمدزایی فرهنگی و اقتصادی نسبت به این امر، بی بهره ایم.
محمدمهدی ابراهیمی اضافه نمود: تلفیقی از علوم مختلف برای خروجی بهتر به لحاظ افزایش بهره وری از لحاظ درآمد زایی و ارزش اضافه نموده ای که حوزه گردشگری می تواند ایجاد کند، جهت بهتری را برای آینده صنعت گردشگری ترسیم خواهد کرد.
ابراهیمی با بیان این که گردشگری ارائه کالا نیست، گفت: افزایش راندمان و بهره برداری بهتر از طریق موضوعات فرهنگی و در کنار آن موضوعات اقتصادی با شاخص های فرهنگی یا دیدگاه های مخاطبین شکلی مناسب تر پیدا می کنند و تخت جمشید به عنوان یک برند بین المللی و اهمیتی که فراتر از سایر مجموعه های گردشگری دارد می تواند در رابطه اثربخشی لازم خود را داشته باشد.
این متخصص مدیریت بازاریابی گفت: با توجه به بازاریابی حسی و بازاریابی عصبی، انتخاب کالاها و خدمات در شب بیشتر ناشی از احساسات است تا منطق، لذا میتوان گفت امکان ارتقا در آمد در این زمان از شبانه روز بیشتر است؛ گرچه موضوع نورپردازی فقط یکی از ابزارهای جذب گردشگری است اما استانداردهایی بین المللی برای بهره دریافت از سایر ابزارها وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی پایگاه میراث دنیای تخت جمشید، ابراهیمی با اشاره به اهمیت خسارتهای وارده شده به واسطه شیوع کرونا به بخش گردشگری، گفت: مفهوم گردشگری و تعریف آن به عنوان صنعت، مدیریت صنعت گردشگری یا باز هم فراتر، سیاست هایی که باید بر مدیریت صنعت گردشگری حاکم باشد و همچنین داشتن استراتژی ها و گستردن آن در مقیاس بین المللی کرونا و هوشمندسازی این موارد از اقدامات لازم برای پایداری صنعت گردشگری، محسوب می گردد.
منبع: گردشبان