نگرانی ها درخصوص سفرهای نوروزی

به گزارش اخبار نجوم، تهران (پانا) - بخش خصوصی درحالی در برنامه ریزی های صنعت گردشگری از سوی سیاست گذاران نادیده گرفته می گردد که در دوران یک ساله شیوع کرونا در ایران این بخش متحمل بیشترین خسارت ها نسبت به سایر صنایع شده است.

نگرانی ها درخصوص سفرهای نوروزی

به گزارش دنیای اقتصاد، عقربه شمار نوروز 1400 آغاز به حرکت نموده و تنها یک ماه با فرارسیدن سال نو فاصله داریم . در سال های گذشته این زمان بسیاری از آژانس ها، تورهای داخلی و خارجی خود را برنامه ریزی نموده و در این محدوده ممکن بود سفرهای فوق العاده با توجه به استقبال بالای مسافران طراحی شود. این در حالی است که هنوز معین نیست آیا مقررات سختگیرانه ای برای سفر در نوروز خواهیم داشت یا نه و همین امر آژانس های گردشگری را که یک سال گذشته نیمه تعطیل بوده اند بار دیگر در شرایطی معلق نگه داشته است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می گوید: گرچه شرایط مردم در یک سال گذشته بحرانی بوده و بسیاری از کسب وکارها و صنایع دچار مشکل شده اند اما آسیب به صنعت گردشگری بیش از سایرین بوده و آمارها موید آن است. حرمت الله رفیعی با مقایسه صنعت گردشگری در ایران و سایر کشورها می افزاید: برای روی پا نگه داشتن و ماندگاری گردشگری بسیاری از کشورها امکانات و تسهیلاتی به این صنعت تزریق کردند ضمن اینکه درصدد مدیریت چالش ها برآمدند؛ دو مولفه ای که در ایران کمتر شاهد آن بودیم. نه تسهیلاتی در نظر گرفته شد و نه راه چارهی و نه حتی شاهد بودیم در جلسه های مسوولان ، متولیان گردشگری از این صنعت دفاع جانانه ای داشته باشند. او ادامه می دهد: یک سال از شیوع کرونا می گذرد و در این مدت حتی در یک جلسه مرتبط با گردشگری، بخش خصوصی دعوت نشده تا راه چاره ارائه دهد. راه چاره را کنار بگذاریم حتی در یک جلسه بخش خصوصی حضور نداشته تا مواخذه شود که چرا بعضی پروتکل ها را رعایت ننموده است. متاسفانه سیاست گذاران در جلسه هایشان برنامه هایی را طراحی می نمایند که اجرایشان به عهده آنها نیست و از این رو با مسائل و چالش ها آشنا نیستند. توقع ما این است که در این یک ماه دولت با مشورت بخش خصوصی کار را به گونه ای پیش ببرد تا گردشگری از بحران خارج شده و این صنعت و صنایع وابسته به آن نظیر حمل ونقل جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی، هتلداری و... بار دیگر رونق بگیرد. بسیاری می گویند در دوران پاندمی و شیوع بیماری ، کنترل ویروس مهم تر از سفر است. چنین گزاره ای درست است منتها اگر شاهد سفری نباشیم. این مقام مسوول با بیان این مطلب می افزاید: در این یک سال و در تعطیلات بارها شاهد قفل شدن جاده های شمال بودیم و همچنین انبوه مسافرانی که به یک مقصد گردشگری رفته اند. بنابراین سفر انجام می شود و باید آن را در شرایط پاندمی مدیریت کرد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ضمن گله مندی از ارائه اظهارنظرهای متولیانی که آمارهایی مبنی بر پر شدن هتل ها در جزایر جنوبی می دهند، می گوید: ما حتی در دوران غیر کرونایی هم هیچ وقت شاهد نبودیم هتل های ما کاملا پر باشند و جا نداشته باشند. این امر به سبک سفر مردم در ایران بازمی شود که عموما از سبد گردشگری استفاده نمی نمایند. گرچه سفر در برنامه خانواده ها و افراد است اما این سفر از راستا سبد گردشگری که همان مجاری قانونی یعنی آژانس ها و... است صورت نمی گیرد و شکل آزادانه ای دارد. به گفته این فعال حوزه گردشگری شکل آزادانه سفر در دوران کرونا باعث کمرنگ شدن رعایت پروتکل های اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا می شود زیرا چتر نظارتی را از نهادهای متولی می گیرد. از آنجا که ستاد های استانی کرونا روی عملکرد اماکن اقامتی و پذیرایی نظارت دارند در صورت استفاده از سبد گردشگری از سوی مردم می توانند سفر ایمن تری برای آنها طراحی نموده و مراکز امن را برای آنها در نظر بگیرند. بخش عمده ای از سفرهای نوروزی و در کل سفر در ایران بازدیدهای خانوادگی است، آیا امکان نظارت روی این سفرها وجود دارد؟ رفیعی معتقد است زمانی که از سفر سخن می گوییم به گردشگرانی اشاره داریم که محل اقامتی خارج از خانه دوستان و اقوام برای خود در نظر می گیرند و دیدوبازدیدها گرچه به شیوع کرونا یاری می نمایند، در این یکساله شاهد بودیم در این دسته بندی قرار ندارند. او می افزاید: متولیان باید به جای بستن مرز شهرها، سفر را ضابطه مند نمایند، به این معنا که اگر در گذشته چادر زدن در پارک ها در فضای شهری را شاهد بودیم، در نوروز جلوی چنین اقداماتی گرفته شود. ستاد ملی کرونا نمی تواند مسوول پارک را بابت در نظر نگرفتن پروتکل ها مواخذه کند در حالی که امکان نظارت روی هتل ها و رستوران ها که دارای پروانه کسب هستند وجود دارد. از نگاه این فعال حوزه توریسم وارد کردن سفرها به سبد گردشگری در کنار حضور پررنگ بخش خصوصی در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها می تواند در دوران شیوع کرونا هم سفر امن را برای شهروندان به همراه داشته باشد و هم به این صنعت رمق افتاده جان دوباره ای دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 814

به "نگرانی ها درخصوص سفرهای نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ها درخصوص سفرهای نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید