نگاهی به بازسازی برج شاطر گنبد ساری

به گزارش اخبار نجوم، ایسنا/ این خبر پیرامون نگاهی به بازسازی برج شاطر گنبد ساری برای شما مخاطبان گرامی نوشته شده است.

نگاهی به بازسازی برج شاطر گنبد ساری

2600 بنای تاریخی شناسایی شده در استان مازندران وجود دارد که تا کنون 800 بنا از این تعداد در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند. بنای تاریخی شاطر گنبد نیز یکی از این بناهای تاریخی است که در حال حاضر عملیات بازسازی روی آن در حال اجرا است. بنای تاریخی شاطر گنبد به جامانده از قرن نهم قمری و همدوره با حکومت تیموریان در یک کیلومتری جنوب شهر ساری نهاده شده است و در سال 1364 به ثبت ملی رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان مازندران روند بازسازی این بنای تاریخی را طولانی توصیف کرد و گفت: در سال 1370 با تصمیم کارشناسان میراث فرهنگی وقت بازسازی غیر اصولی روی این بنای تاریخی صورت گرفته بود که در پی آن متاسفانه دیوارهای بنای 600 ساله شاطر گنبد با سیمان معمولی به اصطلاح ترمیم شد اما این سیمان کشی باعث وارد شدن خسارات بیشتری به این بنا شد، چون وجود زمین های کشاورزی و به تبع آن جریان آب در اطراف بنا رطوبت زیادی به دیواره ها وارد کرد که این اندود سیمانی مانع خروج رطوبت از دیوار شده و به مرور آسیب های زیادی به این بنای تاریخی وارد کرد.

محسن باستانی مجاوری تاکید نمود: با تصمیم گیری سازمان میراث فرهنگی وقت در سال 1398 این بنای تاریخی بار دیگر در برنامه بازسازی نهاده شد و با جدا کردن اندود سیمانی نامناسب، گچ بتا و پلیمری روی دیواره های آجری کشیده شد و انتها این بنای تاریخی علاوه بر ایجاد عایق رطوبتی به شکل گذشته خود نزدیک شده و اکنون بازسازی آن در حال انتها است.

عکس ها از: مصطفی شانچی

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1402 بروزرسانی: 22 آذر 1402 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1628

به "نگاهی به بازسازی برج شاطر گنبد ساری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به بازسازی برج شاطر گنبد ساری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید