مسجد مس سر در دلیجان بازسازی می گردد

به گزارش اخبار نجوم، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، علی مشهدی هفدهم فروردین ماه 1400 با اشاره به اجرای فاز دوم بازسازی و بهسازی مسجد تاریخی مس سر دلیجان، اظهار کرد: این مسجد مربوط به دوره سلجوقی ایلخانی است که به دلیل معماری خاص خود در تاریخ 28 شهریورماه 1386 در فهرست آثار ملی نهاده شد و در حال حاضر فاز دوم بازسازی این مسجد در حال اجرا است.

مسجد مس سر در دلیجان بازسازی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او اضافه نمود: عملیات بازسازی این مسجد در فاز دوم شامل عملیات شامل گچ کاری داخل گنبد می گردد که به خاتمه رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دلیجان بیان نمود: قسمت کف مسجد و دیوارهای جانبی که در سال های قبل از ثبت این اثر توسط متولیان مسجد و هیئت امنا به صورت غیراصولی سنگ فرش شده بود که با نظر کارشناسان امر جمع آوری شد و در مرحله بعدی بازسازی، آجرفرش خواهد شد.بازسازی غیراصولی باعث نفوذ نم و رطوبت به قسمت های فوقانی دیوارها شده بود به همین دلیل جمع آوری و بازسازی آن ضروری بود که بخشی از کار اجرا شده است.

او بیان نمود: طی دو سال گذشته هیئت امنای مسجد بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام به بندکشی غیراصولی و ناهمگون دیوارهای داخلی نموده بود که این نقص هم توسط کارشناسان امر رفع شده است.

مشهدی با بیان این که برای اقدامات مذکور اعتباری بالغ بر 250میلیون ریال با نظارت مستقیم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هزینه شده است، گفت: بازسازی ابنیه تاریخی در حوزه تخصصی کارشناسان معاونت حفظ و احیای میراث فرهنگی است که متأسفانه بعضی از متولیان مساجد و بقاع متبرکه به صورت غیرکارشناسی و سلیقه ای موجب آسیب به ابنیه تاریخی می شوند، به همین دلیل ضروری است که متولیان حفظ و حراست این ابنیه هر اقدامی را با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان دنبال نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 867

به "مسجد مس سر در دلیجان بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد مس سر در دلیجان بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید