علت گرانی روزافزون گوشت مرغ چیست؟

به گزارش اخبار نجوم، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: به دلیل شرایط تامین و توزیع نهاد ها با نرخ های مصوب، صنعت مرغ گوشتی با کاهش فراوری و افزایش قیمت این محصول روبرو شده است.

علت گرانی روزافزون گوشت مرغ چیست؟

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، طی روز های اخیر قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار به بیش از 35 هزار و 500 تومان رسیده، همچنین در بعضی استان ها با کاهش عرضه گوشت مرغ روبرو هستیم.

محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در واکنش به این موضوع می گوید: توزیع مرغ منجمد و گرم در سراسر کشور تا رسیدن قیمت مرغ به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، اکنون روزانه 300 تن مرغ گرم با قیمت 18 هزار و 500 تومان و مرغ منجمد با قیمت 15 هزار تومان طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، بدون هیچ محدودیتی در سراسر کشور توزیع می گردد.

طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده 14 هزار و 400 تومان و قیمت هر کیلو گوشت مرغ برای مصرف نماینده 20 هزار 400 تومان مشخص شده است، درحالی که نرخ همین محصول در تیرماه سال جاری برای مرغ زنده 10 هزارو 500 تومان و گوشت مرغ 15 هزارتومان مشخص شده بود.

عوامل موثر در افزایش قیمت و کاهش عرضه گوشت مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی روز سه شنبه اضافه نمود: اکنون به دلیل شرایط کمبود نهاده ها و افزایش هزینه های فراوری با کاهش رغبت فراورینمایندگان روبرو هستیم که همین امر موجب کاهش فراوری مرغ شده است.

به گفته محمدعلی کمالی، مرغی که امروز در بازار عرضه می گردد مربوط به جوجه ریزی مهرماه است که به حد نصاب نرسیده یعنی طبق پیش بینی ها باید 120 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شد، اما به دلیل کمبود نهاده ها نزدیک 90 میلیون قطعه جوجه ریزی اجرا شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی توضیح داد: امروز قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به طور میانگین در کشور بین 23 هزار تا 25 هزار تومان معامله شد که با توجه به شرایط توزیع گوشت مرغ در بازار، قیمت ها افزایشی است.

کمالی گفت: با توجه به شرایط تامین و توزیع نهاده ها مطمئن باشید این صنعت به بن بست می رسد، اکنون بعضی فراورینمایندگان ما قدرت فراوری با هزینه های بالا و عرضه مرغ زنده با نرخ مصوب 14 هزار و 400 تومان را ندارند.

وی افزود: این در حالیست که علیرغم افزایش قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در بازار، نرخ هر قطعه جوجه یک روزه فرایند نزولی داشته است، بنابراین بعضی فراورینمایندگان برای جلوگیری از ضررشان فراوری جوجه را کاهش داده اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: بخشی از نهاده های مورد احتیاج مرغداران با نرخ مصوب برای مدت 40 روز تامین شده، درحالی که بسیاری از مرغداران برای وزن گیری، مرغ خود را تا 46 روز هم نگهداری می نمایند بنابراین کمبود نهاده باعث شده فراورینمایندگان با کاهش وزن مرغ روبرو شوند که صرفه مالی ندارد.

کمالی مشکل دیگر فراوری صنعت مرغ گوشتی را بی کیفیتی نهاده ها دانست و اضافه نمود: اکنون سویای مورد احتیاج فراوری به دلیل کیفیت نامناسب باعث وزن گیری مرغ نمی گردد به طوری که اخیرا اگر فراورینماینده حتی مرغ را 47 روز نگهداری کند باز هم به وزن کافی نمی رسد.

وی اظهارداشت: آنچه توزیع می گردد بیانگر حجم بالای واردات نهاده ها نیست، زیرا فراورینماینده ما هر کیلوگرم ذرت را با نرخ بالای چهار هزارتومان از بازار آزاد تامین می نماید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی براین باور است که اگر فراورینمایندگان ناچار شوند بخش عمده نهاده ها را از بازار آزاد تامین نمایند به طور حتم با از بین رفتن صنعت مرغ گوشتی کشور روبرو خواهیم شد.

کشتارگاه و زنجیره توزیع، مشخص نماینده قیمت مرغ در بازار

این مقام صنفی ادامه داد: اکنون 23 هزار مرغدار در کشور فعال هستند که انحصاری در صنعت مرغداری ندارند و اتحادیه ها و تشکل ها مشخص نماینده نرخ مرغ در بازار نیستند بلکه مشخص قیمت، توسط کشتارگاه ها و زنجیره توزیع مرغ رقم می خورد.

امکان تعدیل قیمت مرغ با توزیع مناسب نهاده ها با نرخ مصوب

کمالی گفت: از روز گذشته مقداری نهاده در سامانه بازارگاه توزیع شد که امیدواریم این نهاده به دست مرغداران واقعی کوچک و متوسط برسد نه کسانی که زرنگ تر هستند.

وی اظهارداشت: در صورت توزیع و تداوم مناسب نهاده ها با نرخ مصوب به نظر می رسد قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در بازار کاهشی گردد، زیرا کشور برای این ماه امکان جوجه ریزی حداقل 124 میلیون قطعه را دارد.

عرضه مرغ منجمد منجر به تعدیل قیمت مرغ می گردد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: اکنون شرکت پشتیبانی امور دام می تواند با توزیع گسترده مرغ منجمد در بازار موجب برطرف کمبود در بعضی استان ها و متعادل شدن قیمت ها گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 662

به "علت گرانی روزافزون گوشت مرغ چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گرانی روزافزون گوشت مرغ چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید