سافاری چیست؟ (قسمت دوم)

به گزارش اخبار نجوم، در قسمت اول مقاله تعریف سافاری، مفهوم دقیق سافاری را مورد آنالیز قرار دادیم و دریافتیم که سافاری در عصر حاضر یکی از فعالیت های مفید در زمینه گردشگری و حیات وحش به شمار می رود. در این قسمت از مقاله انواع مختلف سافاری را آنالیز می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

سافاری چیست؟ (قسمت دوم)

در قسمت پیشین با تعریف سافاری متوجه شدیم که سافاری در گذشته به منظور شکار حیوانات شاخص آفریقا انجام می شده اما هم اکنون سافاری نه تنها هیچ ارتباطی به شکار حیوانات و از بین بردن آن ها ندارد بلکه به فعالیت های مفید در جهت بقا و حمایت از حیوانات نیز بدل شده است.

در این قسمت از مقاله و در ادامه مبحث معرفی سافاری، قصد داریم تا اختلاف وجهه منفی سافاری در گذشته و جنبه های مثبت فعلی اش را بسنجیم و بعلاوه با انواع مختلف سافاری در آفریقا آشنا شویم.

شکار حیوانات خطرناک یا میل به تماشا آن ها؟

همانطور که می دانید، سافاری در گذشته عملی بود که به منظور شکار حیوانات شاخص آفریقا (شیر، پلنگ، کرگدن، بوفالو و فیل) انجام می شد. شکار این حیوانات به دی اوج گرفت که امروزه تمامی آن ها (به جز بوفالو) در خطر انقراض هستند! شکار این حیوانات در گذشته با دلایلی کاملا بی منطق (که از میان آن ها می توان به خطرناک بودن این حیوانات اشاره نمود) توجیه می شد!

اما امروزه با فرهنگ سازی های گسترده ای که صورت گرفته، میل به شکار حیوانات خطرناک از بین رفته است و این میل جای خود را به علاقه بسیار زیاد برای مشاهده صحیح این حیوانات از نزدیک، عکسبرداری از آن ها و انجام فعالیت های داوطلبانه در جهت حمایت از بقای آن ها داده است.

سافاری در لغت نامه ها

امروزه در بعضی از لغت نامه ها هنوز هم تعریف سافاری به درستی بیان نشده است و در واقع تعریف و مفهوم قدیمی و منسوخ شده آن بیان می گردد. به عنوان مثال، واژه سافاری در دیکشنری آکسفورد اینگونه تعریف شده است:

سفری که به منظور مشاهده یا شکار حیوانات در محل زندگی شان به خصوص در آفریقا انجام می گردد.

یا در سایت wiktionary، سافاری بدین شکل تعریف شده است:

سفری به یک منطقه توسعه نیافته که به منظور مشاهده، عکسبرداری و شکار حیوانات وحشی در محل زندگی شان انجام می گردد.

شکل های مختلف سافاری

حال که با تعریف و مفهوم دقیق سافاری آشنا شده ایم، وقت آن رسیده که انواع مختلف سافاری را آنالیز کنیم. امروزه تنوع بی پایانی در انواع سافاری آفریقا بوجود آمده که بازدید نمایندگان و گردشگران می توانند از آن ها استفاده نمایند. امروزه شکل های مختلف سافاری به نسبت بودجه، زمان و مسافت تقسیم بندی می شوند.

سافاری های مقرون به صرفه قیمت

سافاری زمینی : مقرون به صرفه ترین نوع سافاری که به صورت هدف دار و سازمان یافته در اختیار گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد، سافاری از راه زمینی است که معمولا به صورت گروه های میانه یا بزرگ انجام می گردد. سافاری زمینی با کامیون انجام می گردد.

سافاری زمینی همراه با کمپ زدن: این نوع سافاری دقیقا همانند سافاری زمینی است با این تفاوت که با تعداد نفرات کمتری انجام می گردد بنابراین قیمت این نوع سافاری ها نسبت به سافاری زمینی کمتر است. روش های مختلف کمپ زدن در این نوع سافاری بسیار کارآمد خواهد بود.

سافاری متحرک: سافاری متحرک معمولا با گروه های چهار نفره انجام می گردد و بدین شکل است که گردشگران باید در حال حرکت از منطقه ای به منطقه دیگر باشند تا اینگونه بیشتر به حیات وحش نزدیک شوند.قیمت سافاری متحرک بسته به نوع خدماتی که ارائه می گردد و بعلاوه تعداد نفرات متغیر خواهد بود.

سافاری های مجلل

امروزه گردشگران می توانند با صرف هزینه بیشتر در یک سافاری مجلل شرکت نمایند و از خدمات و امکانات بیشتری بهره ببرند. اقامت در طول این دسته از سافاری ها در هتل های لوکس انجام می گردد. گردشگران برای شرکت در یک سافاری مجلل باید هزینه بیشتری را به منظور برخورداری از حریم خصوصی بیشتر، استفاده از امکانات بیشتر و برخورداری از خدمات بیشتر بپردازند.

سافاری های مجلل در کنار بهره بردن از حیات وحش و محیط طبیعی و احقاق هدف اصلی سافاری، جنبه لوکس بودن و برخورداری از امکانات مدرن را نیز دربر می گیرند. امکاناتی همانند صرف شام در محیط های مخصوص حیات وحش، برخورداری از قایق های تفریحی و موارد بسیار دیگری از جمله مزایای سافاری مجلل به شمار می آیند.

سافاری هوایی چیست؟

سافاری های هوایی، سافاری هایی هستند که رسیدن به مقصد مورد نظر در آن ها به وسیله پرواز هوایی رخ می دهد یا از سویی دیگر، گردشگران برای رفتن از نقطه ای به نقطه دیگر و رد کردن جاده های خطرناک یا رسیدن به منطقه ها غیرقابل دسترسی از راه زمینی، از راه های هوایی استفاده می نمایند. سافاری های هوایی در آفریقا از لحاظ صرفه جویی در زمان و قرار نگرفتن در جاده های سرسخت و پرپیچ و خم آفریقا گزینه خوبی به شمار می آیند. سافاری هوایی به وسیله هواپیماهای کوچکی انجام می گردد که تنها ظرفیت تعداد محدودی از مسافران و بار را دارد در نتیجه مسافران باید در حمل بار خود دقت نمایند.

دسته بندی سافاری از نظر زمان و مسافت

امروزه سافاری ها از نظر زمان و مسافت هیچگونه محدودیت خاصی ندارند! این روزها سافاری می تواند تنها یک سفر کوچک به منظور پر کردن تعطیلات آخر هفته باشد یا اینکه می تواند یک سفر کامل و به تمام معنای بین قاره ای باشد!

تمامی سافاری ها از نظر زمان و مسافت (چه طولانی و چه کوتاه) به صورت گروهی انجام می شوند. سافاری های مقرون به صرفه تر تعداد نفرات بیشتری در گروه های خود جای می دهند اما در کل می توان گفت که تعداد نفرات گروه در سافاری ها بین چهار تا دوازده نفر است.

دسته بندی سافاری های تخصصی

دسته بندی سافاری ها به صورت تخصصی بدین شکل است:

  • سافاری پیاده روی و کوه نوردی
  • سافاری عکاسی
  • سافاری پرندگان
  • سافاری اسب سواری
  • سافاری قایقرانی
  • سافاری مشاهده حیوانات شاخص
  • سافاری مشاهده وال
  • سافاری فرهنگی
  • سافاری تاریخی
  • سافاری خانوادگی
  • سافاری اکوتوریسم

سافاری در کلام آخر

امروزه سافاری یک ادای احترام به طبیعت و حیات وحش است که سایه های تاریک و خونین گذشته این واژه را پاک نموده و مفاهیم و اهداف نوینی را جایگزین آن نموده که به حیات وحش و محیط زیست یاری می نماید. در عصر نوین، سافاری یک مسئولیت مفتخرانه در قبال حیات وحش مخصوصا حیات وحش آفریقا است.

سافاری در قرن بیست و یکم، نه تنها به فکر حمایت از حیات وحش و حیوانات است، بلکه به جنبه های بسیار دیگری نیز می اندیشد که رسیدن به تمامی آن ها هدفی است که سافاری نوین در پی دستیابی به آن است.

شعار سافاری نوین آفریقا این است:

تنها عکس بگیرید، تنها ردپا به جا بگذارید...

نظر شما در خصوص سافاری، هدف آن و انواع آن چیست؟ آیا تا کنون تجربه سافاری را داشته اید؟ یا اگر مشتاق به کسب تجربه سافاری هستید، کدام نوع سافاری را ترجیح کی دهید؟ نظرات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / africanbudgetsafaris.com
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1287

به "سافاری چیست؟ (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سافاری چیست؟ (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید