زیباترین تصاویر از تبریز در آلوده ترین روزهای سال

به گزارش اخبار نجوم، خبرنگاران - گروه استان ها: این روزها فیلم کوتاهی از تبریز در شبکه های اجتماعی مجازی دست به دست می گردد و مورد استقبال مردم قرارگرفته که نخستین فیلم تایم لپس (تولیدشده با فن گذر زمان) از تبریز است.

زیباترین تصاویر از تبریز در آلوده ترین روزهای سال

برای فراوری این مستند 15 دقیقه ای بیش از 11 هزار دقیقه تصویر تایم لپس (گذر زمان) در دو فصل تابستان و پائیز ضبط شده است. مستند بی کلام تبریز با کوشش گروهی 10 نفری ساخته شده است.

کارگردانی مستند تبریز به صورت مشترک بر عهده محسن هادی از مستندسازان و پژوهشگران علوم اجتماعی و امین شیروانی هنرمند جوان تبریزی بوده است که پیش از این بیشتر در حوزه تدوین و مونتاژ فعالیت داشته و امید دارد استفاده از فن جدید تایم لپس، فصلی نو را در فیلم سازی تبریز شروع کند، همچنین جلوه های ویژه و مونتاژ نیز بر عهده این هنرمند جوان بوده است.

فیلم تصویری زیبا از یک روز زندگی تبریز در حد استاندارهای بین المللی است

محسن هادی در مصاحبه با خبرنگاران می گوید: این اثر بی کلام درزمانی کوتاه یک روز زندگی در شهر تبریز را از جنبه های مالی، فرهنگی، تفریحی، معماری و شهرسازی روایت می نماید و سعی دارد حس زندگی در این شهر را به مخاطبان انتقال دهد.

وی هدف خود از فراوری، را ارائه تصویر زیبایی از تبریز در حد استاندارهای بین المللی عنوان نموده و ادامه می دهد: متأسفانه در فضای مجازی اطلاعات کافی درباره شهر تبریز وجود ندارد و آن گونه که باید زیبایی های این شهر معرفی نشده است، هدف من از ساخت این اثر ارائه تصویری درست و واقعی از تبریز و زیبایی های آن فارغ از بزرگ نمایی و اغراق بوده است، تصویری که بتواند مخاطب آن سوی مرزها را مجاب کند تا در سفر خود به ایران تبریز را دربسته گردشگری خود بگنجاند.

این مستندساز و پژوهشگر تبریزی یادآور می گردد: اگر یک جست وجوی کوتاه در شبکه های اجتماعی پرمخاطب و سایت های گردشگری دنیای داشته باشید متوجه می شوید که آن طور که شایسته تبریز است، در این سایت ها محتوا وجود ندارد، ما اگر می خواهیم در سطح دنیای حرفی برای گفتن داشته باشیم مجبور به فراوری محتوا هستیم.

هادی هدف خود را از انتخاب تم بی کلام برای این اثر، تأثیرگذاری فرامرزی عنوان می نماید و معتقد است که این اثر بی کلام با حرکت و تصویر و موسیقی متن که تلفیقی از موسیقی آذری و ایرانی است می تواند حس زندگی در تبریز را به مخاطب انتقال دهد، حسی که کلام در انتقال آن عاجز است به ویژه وقتی متن فارسی به انگلیسی ترجمه می گردد معنا و مفهوم را از دست می دهد.

وی امید دارد با به اشتراک گذاشتن این اثر در شبکه های اجتماعی و سایت های دنیای بتواند گامی در جهت معرفی فرهنگ و تاریخ شهرش برداشته باشد.

ساخت موسیقی فیلم به دست هنرمند جوان خوش ذوق و خلاق تبریزی

وقتی به شناسنامه این اثر نگاهی می اندازیم نام آهنگساز جوانی در این شناسنامه به چشم می خورد که با تولد و تربیت در تبریز، زندگی در این شهر را باجان دل لمس نموده و توانسته با ترکیبی از سازهای ایرانی و آذربایجانی و همچنین سازهای غربی موسیقی این اثر را فراوری کند.

بی کلام بودن این فیلم مستند بار سنگینی بر دوش آهنگساز گذاشته است و اگر بگوییم موسیقی متن به خوبی توانسته با تصاویر هماهنگ گردد بیراه نگفته ایم.

بابک خادمی آهنگساز و نوازنده جوان تبریز نیز درباره موسیقی متن این فیلم در مصاحبه با خبرنگاران می گوید: در موسیقی متن فیلم از ساز بندی های ایرانی، آذربایجانی و چند ساز غربی استفاده شده است و تلفیق ملودی اثر به نسبت فیلم طراحی شده است.

خادمی ادامه می دهد: در قسمتی از موسیقی سعی نموده ام ملودی های آشنای آذربایجانی را با ملودی جدیدی که خودم ارائه داده ام ترکیب کنم، به نظرم این کار می تواند فضای آشنایی به مخاطب ارائه کند و با بهره گیری از این فضای آشنا مخاطب درگیر اثر جدید و همچنین تصاویر ارائه شده می گردد.

وی همچنین می گوید: شاید یک شهروند تبریزی بارها و بارها از مقابل آثار تاریخی تبریز و هزاران جای دیگر در این شهر گذشته باشد اما متوجه زاویه ای که این فیلم به آن پرداخت نموده است نشده باشد، به نظرم وقتی موسیقی با این تصاویر بکر همراه می گردد نگاهی تازه به مخاطب هدیه می نماید.

در فراوری موسیقی فیلم تایم لپس تبریز ترکیبی از سازهای کوبه ای، تار آذربایجانی، سه تار، گیتار و گیتار بیس شنیده می گردد که افکت های کامپیوتری و استفاده از هنر بیت باکس (موسیقی با دهان) توانسته جذابیت خاصی به این موسیقی ببخشد.

به کارگیری تجارب عکاسی مستند اجتماعی در فراوری فیلم تایم لپس تبریز

اما در قسمت دیگری از این اثر به نام تصویربردار جوانی می رسیم که کم سن و سال بودنش نمی تواند دلیل بی تجربگی او باشد.

شایان حامد هنرمند جوان تبریزی توانسته با بهره گیری از جدیدترین فنّاوری سینمای دنیا و همچنین بهره دریافت از نظرات و نگاه جامعه شناسی کارگردان؛ تصاویر بکری از تبریز به ثبت برساند.

او که پیش از این تجربه عکاسی مستند اجتماعی را داشته، این تجارب نیز در فراوری اثرش بی تأثیر نبوده است.

سالی که بیش از 10 ماه آن را پشت سر گذاشته ایم سال پرفرازی برای شهر تبریز بوده است، کسب عناوین مختلف دنیای برای تبریز، رشد 35 درصدی گردشگران خارجی و توجه به تبریز در تورهای گروهی اروپایی می تواند امیدی مضاعف در دل مردمان تبریز به وجود بیاورد.

هفته گذشته شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال 2018 نیز انتخاب شده است، و این انتخاب مسئولیت سنگینی را به هر شهروند تبریزی واگذار می نماید.

فراوری آثاری ازاین دست که بتواند زوایای ناشناخته تبریز را به تصویر بکشد شاید به اندازه تأمین زیرساخت های گردشگری در این شهر تاریخی مهم باشد و می تواند شروعی باشد برای فراوری آثار بعدی، آثاری که بتواند تا سال 2018 تبریز را به صندلی واقعی خود برساند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 170

به "زیباترین تصاویر از تبریز در آلوده ترین روزهای سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین تصاویر از تبریز در آلوده ترین روزهای سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید