دارالفکر در قم تعطیل شد

به گزارش اخبار نجوم، سیدمهدی مولانا مدیر انتشارات و چاپخانه دارالفکر قم که بیش از 60 سال در زمینه کتب مذهبی و درسی (حوزه و دانشگاه) مشغول به فعالیت بوده است، در رابطه با مسائل به وجود آمده برای این نشر باسابقه به خبرنگار خبرنگاران در قم، گفت: انتشارات دارالفکر با بیش از 60 سال سابقه نشر در زمینه کتاب های حوزه و دانشگاه کوشش نموده است در راستای احیای علوم دینی و فرهنگ غنی اسلام گام بردارد.

دارالفکر در قم تعطیل شد

مولانا افزود: انتشارات دارالفکر طی سال های متمادی افتخار داشته تا کتاب های مراجع و آیات عظام قبل و بعد از انقلاب را به چاپ برساند و این موضوع باعث ترغیب ما برای کوشش بیشتر و رونق نشر که توسط مرحوم ابوی در سال 1336 پایه گذاری شده به وجود آورد.

مدیر انتشارات دارالفکر قم به مسائل اقتصادی و تنگناهای اقتصادی اشاره نمود و اضافه نمود: بخشی از این مسائل مربوط به عدم حمایت مراجع ذیربط و عدم حمایت دولت از صنعت چاپ و نشر از جمله هزینه های گزاف بیمه و دارایی است که گریبانگیر صنعت چاپ و نشر کشور است. این امر مسائلی را برای این نشر و سایر ناشران فعال کشور به وجود آورده است.

وی از دیگر مسائل به وجود آمده برای نشر کشور را افزایش تعداد ناشران دولتی و سازمانی برشمرد و گفت: وجود ناشران دولتی با استفاده ردیف بودجه از امکانات و حمایت های دولت باعث تضعیف سایر نشرهای خصوصی و عمومی شده است که این امر یکی از معضلات نشر کشور محسوب می گردد؛ به گونه ای که ادارات و سازمان ها و نهادهای دولتی نیز جهت تامین کتاب های مورد احتیاج به تهیه و خرید از ناشران دولتی روی می آورند. یعنی به نوعی رقابت نامتوازن بخش دولتی با امکانات فراوان با بخش خصوصی با مسائل زیاد ناهمگونی به وجود آورده است.

مولانا توضیح داد: حوزه فعالیت انتشارات دارالفکر با سابقه شصت سال، چاپ کتاب های درسی حوزه و دانشگاه بوده است؛ لکن وجود نهادهایی با داشتن ردیف بودجه دولتی که پروانه نشر دریافت نموده اند و نسبت به چاپ کتاب های درسی حوزه و دانشگاه اقدام نموده اند از دیگر معضلات این صنعت است، چرا که با وجود ناشران با سابقه و تخصصی در زمینه کتاب های حوزه و دانشگاه متأسفانه چنین نهادهایی با کتاب سازی در کتاب های چاپ شده این نشر، اقدام به چاپ و توزیع همان کتاب با درصد تخفیف بالا نموده اند و همین باعث عدم خرید کتاب های نشر دارالفکر توسط طلاب و دانشجویان شده است.

مدیر انتشارات و چاپخانه دارالفکر قم گفت: از دیگر مسائلی که بر صنعت نشر ایجاد شده است، وجود نمایشگاه های استانی است که با ارائه تحفیف های نامتعارف باعث کم رونق شدن چندین ماهه فروشگاه های کتاب در سطح شهرها شده است.

وی یکی دیگر از مسائل صنعت نشر را عدم استقرار قیمت های مواد اولیه از جمله کاغذ، زینگ، گالینگور، مقوا و دیگر اقلام مصرفی دانست و اضافه نمود: این موضوع به دلیل نوسانات شدید قیمتی باعث شده ناشران نتوانند برای آینده کاری خود برنامه ریزی نمایند.

این ناشر باسابقه حوزه چاپ و نشر همچنین کمبود بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصرف بودجه فرهنگی کشور توسط نهادهایی که هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرند، از دیگر معضلات این بخش برشمرد و اضافه نمود: این امر باعث شده که این وزارتخانه از اهداف خود درخصوص کتاب و کتابخوانی که همانا فرهنگ سازی و ارتقاء سطح کمی و کیفی جامعه است، باز بماند و بودجه صرف بخش هایی گردد که هیچ گونه خروجی فرهنگی نداشته اند.

وی در خاتمه از نهادهای ذیربط خواهان توجه بیشتر به صنعت چاپ و نشر کشور شد و گفت: راه برون رفت از این مسائل و معضلات اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی کشور است که اجرای این اصل می تواند جانی دوباره به صنعت چاپ و نشر کشور بخشد و باعث رونق و شکوفایی مجدد این صنعت گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 426

به "دارالفکر در قم تعطیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارالفکر در قم تعطیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید