حقایق جالب در خصوص لیسبون؛ پرتغال

به گزارش اخبار نجوم، لیسبون به عنوان مرکز و بزرگ ترین شهر در کشور پرتغال، مقصد بسیاری از سفرها در قاره اروپا محسوب می گردد. همراه خبرنگاران باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

حقایق جالب در خصوص لیسبون؛ پرتغال

لیسبون شهری است ساحلی در غرب کشور پرتغال که مرکز و بزرگ ترین شهر این کشور نیز محسوب می شود. لیسبون با توجه به قدمت طولانی در طول تاریخ، از جاذبه های تاریخی بسیاری بهره می برد. علاوه بر آن، موقعیت جغرافیایی این شهر جاذبه های طبیعی دیدنی را در این شهر به وجود آورده است. مجموع این عوامل در کنار فرهنگ مردم منطقه، لیسبون را به یکی از مقاصد گردشگری قاره سبز تبدیل نموده است.

با این مقدمه به سراغ بعضی از حقایق و نکات جالبی از این شهر می رویم.

1. قدمت زندگی بشر در منطقه امروزی شهر لیسبون به قرن 7 پیش از میلاد بازمی شود.

2. لیسبون از قدیمی ترین شهرها در غرب اروپا به شمار می رود؛ به طوری که قدمت آن از شهرهایی مانند روم و پاریس نیز بیشتر است. در واقع پس از آتن، لیسبون دومین شهر قدیمی اروپا محسوب می شود.

3. لیسیون برای مقطعی از تاریخ، در 2 قرن پیش از میلاد مسیح، تحت تصرف امپراتوری روم بوده است.

4. برای نام این شهر نظریه های متفاوتی مطرح است. یکی از قوی ترین نظریه ها به نام اصلی و لاتین آن برمی شود. لیسبون از واژه آلیس اوبو (Allis Ubbo) برگرفته شده که به معنی بندرگاه امن است.

5. شاید عجیب به نظر برسد اما هیچ سند مکتوبی در تاریخ این شهر، مبنی بر مرکز بودن آن وجود ندارد. به هر حال از قرن 13 با حرکت فرمانده منطقه، آلفونسو سوم (Alfonso III)، لیسبون به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین شهر پرتغال عنوان شد.

6. لیسبون از آب و هوای مدیترانه ای، با تابستان های گرم و زمستان های معتدل بهره می برد. میانگین دمای این شهر در روزهای سرد سال 13 در جه و در روزهای گرم سال 26 درجه است.

7. رودخانه اصلی که از شهر می گذرد تاژو (Tagus) نام دارد. پهنای بستر این رود در بعضی نواحی تا 14 کیلومتر هم می رسد!

8. شهر لیسبون از جمعیتی نزدیک به 600 هزار نفر برخوردار است.

9. بیشترین ثروت کشور پرتغال در این شهر قرار گرفته است. با مقدار 45٪ از تولیدات کل کشور، لیسبون از شهرهای مهم در اتحادیه اروپا محسوب می شود.

10. مسابقات ماراتن لیسبون که هر ساله در ماه مارس در این شهر برگزار می شود، یکی از بزرگ ترین رویدادهای ورزشی در دنیا به شمار می رود.

11. یکی از القابی که به لیسبون نسبت داده می شود، شهر 7 تپه (The City of 7 Hills) است. این لقب به واسطه موقعیت اقلیمی این شهر و تپه های اطراف آن مطرح شد. البته گفتنی است که تعداد تپه ها بیش از 7 عدد است.

12. مساحت پارک ها و فضای سبز شهر لیسبون حدود 10 کیلومتر مربع است که به نسبت وسعت کلی شهر در قاره کم نظیر است.

13. نماد شهر لیسبون، کلاغ است. این نماد برگرفته از دو کلاغی است که در زمان باستان، روحانی مقدس منطقه را در سفر به این شهر همراهی می کردند.

14. در سال 1755 لیسبون یکی از قوی ترین زلزله های اروپا را به خود دید. این زلزله 9 ریشتری که با خود سونامی و آتش سوزی را نیز به همراه آورد، سبب ویرانی عظیمی در شهر شد تا جایی که 300 هزار کشته در منطقه بر جای گذاشت.

15. آکواریوم لیسبون با 7 میلیون لیتر آب و بیش از یک میلیون جانور آبی، از پنگوئن تا وال، بزرگ ترین آکواریوم در قاره سبز محسوب می شود.

16. متروی لیسبون در سال 1959 تاسیس شد و هم اکنون از 50 ایستگاه در 4 خط خود برخوردار است.

17. بلندترین پل اروپا نیز در این شهر قرار گرفته است. پل واسکا دو گاما (Vasco da Gama Bridge) با 17 کیلومتر طول در شهر لیسبون ساخته شده است.

18. یکی از پرطرفدارترین جاذبه های لیسبون، ترامواهای این شهر است. نخستین خط تراموا در این شهر در سال 1873 ساخته شد و با گذشت زمان این وسیله نقلیه در همه نقاط شهر توسعه پیدا کرد. امروزه ترامواهای لیسبون یکی از برترین راه های گردش در سطح شهر محسوب می شوند.

19. کلیسای سانتا انگارسیا (Santa Engracia) لیسبون به علت مدت زمان ساختش در کتاب گینس رکورددار است. ساخت بنای این کلیسا در قرن 17 شروع شد و تا سال 1966 به طول انجامید!

20. برای آخرین مورد جالب است بدانید که یکی از ویژگی های لیسبون، محبوبیت هنرهای خیابانی نزد مردم آن است. در بسیاری از در و دیوارهای کوتاه و بلند این شهر آثار هنری و گرافیتی های چشم نوازی پیدا می شوند.

منبع: کجارو / routes.tips / friendlylocalguides.com
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1417

به "حقایق جالب در خصوص لیسبون؛ پرتغال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در خصوص لیسبون؛ پرتغال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید