تفاوت قیمت لاستیک دولتی خودرو های داخلی با بازار

به گزارش اخبار نجوم، خبرنگاران- فروش لاستیک دولتی از نیمه اسفند پارسال وارد مرحله تازهی شد و قرار است در سال تازه ادامه داشته باشد. سخنگوی انجمن صنعت تایر با اعلام این خبر گفته نمایندگان تایرسازان بعد از توافق انجام شده، حاضر به عرضه لاستیک دولتی به وسیله دو پلتفرم شدند. منظور از دو پلتفرم، کسبینو و فراوری ایرانی هستند که از همان اسفند پارسال به سامانه جامع تجارت متصل شدند و از آن موقع تا انتها سال 1401، براساس آمار ها، 1.5 میلیون حلقه لاستیک به نرخ مصوب و به اصطلاح دولتی فروختند. حالا با اعلام انجمن صنعت تایر در سال تازه فروش لاستیک دولتی تا شکست قیمت ها در بازار و احتمالا با حضور اپلیکیشن ها و فراوری کننده های تازه ادامه خواهد داشت.

تفاوت قیمت لاستیک دولتی خودرو های داخلی با بازار

به گزارش خبرنگاران؛ لاستیک پراید معمولا با سایز 165.65R13 فروخته می گردد. اگر سری به پلتفرم فراوری ایرانی بزنیم، اتفاقا مقرون به صرفه ترین لاستیک موجود در این سایت همان لاستیک 165.65R13 است که 630 هزار تومان فروخته می گردد و راننده ای که می خواهد برای تعویض یک جفت لاستیک اقدام کند، باید یک میلیون و 260 هزار تومان کنار بگذارد. این لاستیک را برند ایران تایر فراوری نموده و فراوری ایرانی آن را به شکل رایگان در خانه می فرستد. از طرفی برند یزدتایر که روز 22 اسفند پارسال لیست قیمت مصوب لاستیک های خودش را روی خروجی سایتش منتشر نموده، قیمت لاستیک با سایز 165.65R13 را بین 571 تا 647 هزار تومان نوشته است. یعنی خرید یک جفت لاستیک با این قیمت ها بین یک میلیون و 142 هزار تومان تا یک میلیون و 294 هزار تومان هزینه دارد.

لاستیک تیبا و پیکان را با سایز 175.70R13 می فروشند و در سایت فراوری ایرانی قیمت آن را 680 هزار تومان اعلام کردند. البته بعضی از راننده های تیبا و پیکان تمایل دارند از لاستیکی با سایز 185.60R14 استفاده نمایند که فراوری ایرانی قیمت این لاستیک را که برند ایران تایر راهی بازار نموده، 810 هزار تومان نوشته است. همین لاستیک را یزدتایر 739 هزار تومان می فروشد، اما اگر در بازار آزاد بخواهیم برای خرید لاستیک تیبا با سایز 175.70R13 و مثلا از برند گلدستون اقدام کنیم، باید بابت هر حلقه یک میلیون و 125 هزار تومان بپردازیم. به این ترتیب خرید لاستیک دولتی برای کسی که تیبا یا پیکان دارد، درحال حاضر تقریبا 30 درصد کمتر از بازار تمام می گردد.

لاستیک پژو 206، کوییک، رانا با سایز 185.65R14 فروخته می گردد و الان قیمت مصوب لاستیک با این سایز در سایت فراوری ایرانی 820 هزار تومان است. یزدتایر، قیمت مصوب لاستیک با سایز 185.65R14 را 723 هزار تومان درنظر گرفته است. در بازار اگر سراغی از لاستیکی با سایز 185.65R14 را بگیرید، احتمالا ارقام بالای یک میلیون و 300 هزار تومان را اعلام می نمایند.

لاستیک با سایز 205.60R15 برای خودرو هایی مثل تارا، دنا، شاهین، سمند، تندر 90 و پژو پارس مناسب است. یزدتایر قیمت مصوب لاستیک با این سایز را 874 هزار تومان اعلام نموده است. در سایت فراوری ایرانی رقم 820 هزار تومان را برای این لاستیک می بینیم. لاستیک با سایز 195.65R15 هم می تواند گزینه مناسبی برای این خودرو های باشد که قیمتش در پلتفرم فراوری ایرانی 850 هزار تومان است. در بازار آزاد هر حلقه لاستیک تراینگل با همین سایز را یک میلیون و 875 هزار تومان می فروشند که تقریبا یک میلیون تومان کمتر از قیمت مصوب لاستیک دولتی است.

کسبینو یکی دیگر از پلتفرم هایی است که از نیمه اسفند پارسال کار عرضه و فروش لاستیک دولتی را انجام می دهد. در این پلتفرم بخش ویژه ای به نام طرح عرضه شفاف کالا وجود دارد و عرضه لاستیک دولتی با نرخ دولتی در آن دیده می گردد. با ورود به این مرحله ابتدا باید نقش خودتان را از بین خریدار و فروشنده انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید فرمی را که شامل اطلاعاتی درباره کد ملی، پلاک خودرو و شماره های شاسی و موتور می گردد، پر کنید. در مرحله بعدی هم کسبینو فروشگاه های اطراف شما را نمایش می دهد و فرآیند خرید اینترنتی با مشخص محل دریافت، مشخص زمان دریافت و نهایتا پرداخت پول صورت می گیرد. در سامانه tire.iranianasnaf.ir که برای معرفی پلتفرم های مورد تایید وزارت صمت در دسترس مردم قرار گرفته، نوشته شده که به وسیله پلتفرم کسبینو امکان دریافت تایر در خانه وجود دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1556

به "تفاوت قیمت لاستیک دولتی خودرو های داخلی با بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت قیمت لاستیک دولتی خودرو های داخلی با بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید