بی اعتمادی ناشران به نویسندگان جوان

به گزارش اخبار نجوم، سعید قنبرزاده، مدیر انتشارات لگا در گفت وگو با خبرنگاری خبرنگاران گفت: اول از همه تألیف، جدا از علم و قلم احتیاجمند آرامش و آسایش روحی است. در ایران و بین مردم و نویسنده های ایران این مورد کمرنگ است، ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم نویسنده کتابی بنویسد در حالی که اوضاع مالی این گونه است. امروزه اتفاقاتی در جامعه ما رخ می دهد که اندیشه سالم و آسوده از نویسندگان گرفته می گردد. الان این موضوع حادث شده که منتظر هستیم کتابی حاضر و آماده در خارج فراوری گردد و دوستان ما سریعا به دست ما ارسال نمایند که آن را ترجمه و منتشر کنیم. این کار هم به لحاظ مالی برای مترجم سودآور است و هم برای ناشر؛ زیرا ناشر از فروش کتاب مطمئن است و قرار است به چاپ های بعدی نیز برسد. جدا از همه این موارد، برای نگاشتن، رشدی احتیاج است که در مکان خاصی اجرا شده باشد، که در ایران این تجربه ها اتفاق نمی افتد.

بی اعتمادی ناشران به نویسندگان جوان

وی درباره عادت آماده خواری ناشران بیان نمود: وقتی نوشته باکیفیتی به دست ما برسد، قطعا از آن حمایت می کنیم. ما در آغاز کار انتشارات با ده کتاب تألیفی آغاز کردیم که کمتر کسی این کار را انجام می دهد. ما با ده کتاب فیلم به مثابه فلسفه صالح نجفی را منتشر کردیم، با این اطمینان که فروش درستی خواهیم داشت. ناشران دیگر هم همین هستند، اگر نویسنده، قوی باشد با خیال راحت از تالیف حمایت خواهیم کرد. نباید انتظار داشت تمامی کتاب های تألیفی پیروز شوند؛ چون تنها آثاری به پیروزیت می رسند که پشت آنها فکر و اندیشه است و اینگونه نویسنده ها در ایران کم هستند.

وی اضافه کرد: ارتباط گرفتن مخاطب ایرانی با آثار تألیفی ایرانی راحت تر از کتاب های خارجی است. برخی از نویسندگان جوان با اولین کتاب خود به سراغ من می آیند، خب من با چه تضمینی باید این کتاب را چاپ کنم؟ کلی هزینه و سرمایه گذاری را فدای این کتاب کنم، که سپس فروش خوبی هم نداشته باشد.

قنبرزاده توضیح داد: وقتی می بینم ظرافت و زیبایی در اثر موجود است و کلمات رنجی را منتقل می نماید ما آن را منتشر می کنیم، حتی نیازی هم به حمایت ارشاد و سازمان ها نداریم. از طرفی با حمایت ارشاد ممکن است که آثار بی کیفیت منتشر گردد و صنعت نشر و هنر از بین برود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1570

به "بی اعتمادی ناشران به نویسندگان جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی اعتمادی ناشران به نویسندگان جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید