بحران سد النهضه؛ از هشدار سودان و تهدید مصر تا عدم تغییر در مواضع اتیوپی

به گزارش اخبار نجوم، بحران سدالنهضه در حالی ادامه دارد که سودان و مصر به شدت درباره تبعات اقدامات یکجانبه اتیوپی هشدار دادند و در مقابل آدیس آبابا خاطرنشان کرد که هیچ قدرتی توان تغییر مواضع آنرا ندارد.

بحران سد النهضه؛ از هشدار سودان و تهدید مصر تا عدم تغییر در مواضع اتیوپی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رای الیوم، مصر اعلام نموده است که هرگونه آبگیری سد النهضه از سوی اتیوپی بدون دست یابی به توافق عادلانه با کشورهای حوزه آبریز، اقدامی مردود است.

همچنین سودان درباره کشیده شدن منطقه به سوی درگیری هشدار داد و همزمان اتیوپی تاکید نمود که هیچ قدرتی نمی تواند که موضع آن در قبال سدالنهضه را تغییر دهد.

محمد عبدالعاطی وزیر امور آبی مصر گفت: هرگونه اقدام یکجانبه درباره سدالنهضه بدون دست یابی به توافق قانونی عادلانه و الزام آور و بدون هماهنگی با کشورهای حوزه آبریز یعنی مصر و سودان، اقدامی یکجانبه و مردود است.

وی تاکید نمود: مصر مایل به تکمیل فرایند گفتگوهاست و بر حفظ حقوق آبی خود اصرار دارد. منفعت همه در توافق درباره سد است.

احمد الطیب شیخ الازهر هم در موضع گیری درباره سدالنهضه گفت: اینکه بعضی مالکیت منابع طبیعی را از آن خود بدانند و مستبدانه رفتار نمایند و زندگی مردمان کشورهای دیگر را به خطر اندازند، یک پدیده خطرناک است.

وی اضافه کرد: کسانی که این اقدامات را مرتکب می شوند ظالم و متجاوز هستند و باید طرف های مسئول داخلی، منطقه ای و بین المللی حامی حقوق مردم باشند.

از سوی دیگر مریم الصادق المهدی وزیر خارجه سودان ضمن هشدار درباره آنچه عنادورزی طرف دیگر درباره سدالنهضه خواند، این قبیل اقدامات را عاملی برای کشیدن شدن منطقه به سوی جنگ و درگیری دانست.

المهدی در نشستی با ناصر بوریطه وزیر امور خارجه مغرب گفت: سودان به دنبال حل مسالمت آمیز بحران سدالنهضه به وسیله اتحادیه آفریقاست.

بوریطه بر حمایت مغرب از سودان در موضوع سد النهضه تاکید نمود و از عضویت مغرب در کمیته تشکیل شده از سوی اتحادیه عرب برای کسب حمایت بین المللی از مواضع مصر و سودان در زمینه سدالنهضه اطلاع داد.

همزمان یعقوب ارسانو عضو تیم گفتگونماینده اتیوپی درباره سدالنهضه گفت که هیچ قدرتی توان تغییر مواضع آدیس آبابا را ندارد.

وی در نشستی درباره سدالنهضه در دانشگاه دبری برهان در استان امهره گفت: اتیوپی مایل به داشتن روابط منطقه ای است اما در عین حال حافظ منافع خود در همه زمینه هاست.

وی مصر را به دخالت در امور داخلی اتیوپی و کوشش برای مجبور کردن آن برای امضای توافق تلخ متهم کرد.

ارسانو تاکید نمود: اتیوپی از احدی برای بحث توسعه و پیشرفت خود اجازه نمی گیرد.

اتیوپی بر آبگیری مرحله دوم سدالنهضه اصرار دارد و قرار است که آبگیری مرحله دوم سد را در ماه جولای و اگوست آینده انجام دهد و این در حالی است که توافق در این زمینه با مصر و سودان محقق نشده است.

سودان و مصر خواستار توافق سه جانبه برای حفظ سهم آبی خود از رود نیل هستند.

یادآور می گردد که روز گذشته نبیل فهمی وزیر خارجه اسبق مصر گفت: در صورت حل و فصل نشدن بحران سدالنهضه درگیری میان مصر و اتیوپی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی با ابراز نگرانی زیاد از بروز جنگ میان مصر و اتیوپی گفت: ریشه بحران سدالنهضه این است که در مذاکرات گذشته میان مصر، سودان و اتیوپی یک طرف می خواست نظر خود را به طرف مقابل تحمیل کند.

مصر و سودان تاکید دارند که پیش از آغاز مرحله دوم آبگیری سدالنهضه یک توافق الزام آور میان قاهره، خارطوم و آدیس آبابا درباره حق آبه رود نیل امضاء گردد تا امنیت آبی مصر و سودان با خطر روبرو نگردد اما اتیوپی با امضای چنین توافقی مخالف است لذا مذاکرات 10 ساله سدالنهضه تا به امروز هیچ نتیجه ای به همراه نداشته است.

وزیرخارجه اسبق مصر توضیح داد: اتیوپی می کوشد بر سرنوشت رودخانه های مرزی حاکم باشد و مقدار و میزان بهره برداری از آب این رودخانه ها را برای سایر کشورها تعیین کند.

وی سیاست های آبی اتیوپی را دارای پیامدهای بسیار منفی دانست و گفت: اگر این سیاست در شرایط کنونی پذیرفته گردد، این بدان معناست که اتیوپی در سال های کم آبی و یا خشکسالی سیاست های آبی خود را درباره دیگر کشورها اعمال خواهد نمود و این موضوع حتما جنگ به همراه خواهد داشت.

نخست وزیر اتیوپی هفته گذشته گفت: آدیس آبابا در نظر دارد طی سال آینده اقتصادی 100 سد کوچک و متوسط در مناطق مختلف کشور احداث کند.

وزارت خارجه مصر با انتشار بیانیه ای با این سخنان آبی احمد مخالفت و بیان کرد: آدیس آبابا در بهره داری از نیل و سایر رودخانه های بین المللی سوء نیت دارد و این تصمیم اتیوپی مخالف قوانین جهانی درباره بهره برداری از رودخانه های بین المللی است.

در همین حال، تعدادی از کارشناسان مصری خواستار ویران کردن سدالنهضه شدند. آنان معتقدند گزینه ای در برابر قاهره جزء ویران کردن این سد باقی نمانده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1006

به "بحران سد النهضه؛ از هشدار سودان و تهدید مصر تا عدم تغییر در مواضع اتیوپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران سد النهضه؛ از هشدار سودان و تهدید مصر تا عدم تغییر در مواضع اتیوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید