افزایش 40 درصدی شهروندی مهاجران تا سال 2024؟

به گزارش اخبار نجوم، مطالعه نو Statistics Canada نشان می دهد که تعداد محدودی از مهاجران کانادا به شهروندی این کشور در می آیند که جای نگرانی دارد اما اوضاع رو به بهبود است. درآمدن به شهروندی کانادا یکی از نقاط عطف زندگی مهاجران است. در این برهه است که آنها مهر پایانی به تازه وارد بودن خود می زنند و زندگی نوی را به اسم یک کانادایی با همان حقوق کانادایی های زاده شده در کانادا آغاز می نمایند. این حقوق عبارت اند از حق رای، حق تصدی پست های سیاسی، حق ارجح بودن در مشاغل دولتی، حق سفر با پاسپورت کانادا و حق سفر به بیرون از کانادا.

افزایش 40 درصدی شهروندی مهاجران تا سال 2024؟

کاهش نرخ شهفرایندی مهاجران

مطالعه مزبور تعیین نموده که در سرشماری سال 2016 نرخ شهفرایندی 86 درصدی بوده است حال آنکه در سال 1991 این نرخ رقم 82 درصد را نشان می داده است. بنابراین شهفرایندی مهاجران اندکی افزایش یافته است اما در بین مهاجران تازه وارد و اخیر الورود با کاهش قابل توجه روبرو بوده است. تحلیل Statistics Canada حاکی از این است که سیاست های شهفرایندی کانادا باعث این مساله بوده است.

در سال 2010 کانادا شرایط زبانی و یک آزمون تازه برای اعطای شهفرایندی به افراد بین 16 تا 64 سال معرفی کرد. این افراد باید دانش زبانی خود را در سطح معینی نشان بدهند و در آرمون مربوط به شهفرایندی حداقل 75 درصد امتیاز بیاورند (این حد نصاب قبلا 60 درصد بود). البته در سال 2017 این شرط اصلاح شد تا فقط افراد 18 تا 54 را در بر بگیرد.

دلیل این شرط و شروط هم کاملا تعیین است: اطمینان از آمیختگی مهاجران با جامعه کانادا؛ برای جا افتادن در جامعه باید به زبان (حداقل در حد قابل قبول) تسلط داشت؛ گذشته از زبان باید تاریخ، سیاست، قوانین و اقتصاد آن جامعه و کشور مورد نظر را هم بلد بود. دولت کانادا بعلاوه آزمون شهفرایندی را در چند نسخه تهیه نموده تا احتمال تقلب کاهش یابد و دانش مهاجران به خوبی سنجیده گردد.

علاوه بر این، در فوریه 2014 هزینه اعطای شهفرایندی از 100 دلار به 300 دلار و سپس در ژانویه 2015 به 530 دلار برای بزرگسالان افزایش یافت. اما هزینه شهفرایندی بچه ها همان 100 دلار باقی ماند. اما بزرگسالان و بچه ها هر دو می بایست 100 دلار بابت هزینه حق شهفرایندی پرداخت نمایند. دلیل افزایش این هزینه ها پوشش دادن هزینه رسیدگی به تقاضاها اعلام شده است.

در نتیجه سختگیری در دو آزمون زبان و شهفرایندی، کسب شهفرایندی کانادا برای مهاجرانی که سطح زبان ضعیفی دارند و از تحصیلات پایینی برخوردار هستند سخت تر شده است. علاوه بر این، افزایش هزینه ها هم کسب شهفرایندی کانادا را برای مهاجران کم عایدی سختتر ساخته است. با این حال لیبرال ها کمپینی راه انداخته اند و اعلام نموده اند که در سال 2023-2024 رقمی معادل 110 میلیون دلار برای رسیدگی به درخواست های شهفرایندی هزینه خواهند کرد؛ این در حالی است که این رفم برای سال اقتصادی پیش روی دولت فدرال 75 میلیون دلار است.

بدین ترتیب با افزایش 40 درصدی در مخارج انتظار می توان انتظار داشت که در سال 2024 حدود 40 درصد به شهفرایندان تازه کانادا افزوده گردد. اگر این انتظار درست باشد، کانادا در سال های پیش رو فرایند کاهشی که در اعطای شهفرایندی به مهاجران مشاهده می گردد را معکوس خواهد نمود.

تسلط بر زبان؛ کلید موفقیت مهاجران کانادا

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1111

به "افزایش 40 درصدی شهروندی مهاجران تا سال 2024؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 40 درصدی شهروندی مهاجران تا سال 2024؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید