ارتباط عجیب حرف های احساسی و گوش چپ! ، درک متفاوت ما از صداهایی که از سمت چپ می شنویم

به گزارش اخبار نجوم، دانشمندان به تازگی دریافته اند که مغز انسان، به طرز عجیبی به شنیدن صداهای احساسی از سمت چپ سوگیری دارد.

ارتباط عجیب حرف های احساسی و گوش چپ! ، درک متفاوت ما از صداهایی که از سمت چپ می شنویم

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس الرت، دانشمندان علوم اعصاب در موسسه فناوری فدرال سوئیس لوزان (EPFL)، بیمارستان دانشگاه لوزان و دانشگاه لوزان در سوئیس، سوگیری مغز در درک ما از صداهای خوشایند را کشف کردند.

بر اساس اسکن مغز 13 بزرگسال، صداهای مثبت انسان، مانند خنده، هنگامی که از سمت چپ شنیده می شوند، فعالیت عصبی قوی تری را در سیستم شنوایی مغز ایجاد می نمایند، که نشان می دهد قشر شنوایی انسان به طور خاص متمایل به اصواتی است که برایمان شادمان نماینده است.

اینکه چرا اصلا این ترجیح وجود دارد تعیین نیست. آزمایش ها فقط بر تغییر فعالیت قشر شنوایی متمرکز بودند. اینکه چگونه چنین تغییری به درک افراد از آن صداها تبدیل می گردد، ناشناخته است و باید در تحقیقات آینده آزموده گردد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که گوش چپ به راحتی می تواند لحن احساسی را در صدای گوینده تشخیص دهد که نشان از بعضی توانایی های خاص دارد. از آن جایی که گوش چپ ابتدا اطلاعات را به نیمکره راست قشر شنوایی می رساند، فرض بر این بود که سمت راست مغز باید در پردازش احساسات بهتر از سمت چپ باشد، اما نتایج مطالعه اخیر نشان می دهد که این احتمالا علت درستی نیست.

هنگامی که شرکت نمایندگان در مطالعه به صداهای شاد انسان از سه جهت مختلف - چپ، مرکز یا راست - گوش دادند، هر دو طرف قشر شنوایی آنها فعال شد. با این حال، صداهایی که به تنهایی در سمت چپ شنیده می شدند، واکنش عصبی بسیار قوی تری را برانگیخت.

ساندرا داکوستا، عصب شناس می گوید: این اتفاق زمانی که صداهای مثبت از جلو یا راست می آیند، رخ نمی دهد. ما بعلاوه نشان دادیم که صداهایی با ظرفیت عاطفی خنثی یا منفی، به عنوان مثال مصوت های بی معنا یا فریادهای ترسناک و صداهایی غیر از صداهای انسانی این ارتباط را با سمت چپ ندارند.

جهت یک صدا به وضوح می تواند بر کیفیت آن صدا تاثیر بگذارد. مثلا آژیر آمبولانس را تصور کنید که به سمت شما حرکت می نماید و سپس دور می گردد (صدا بم تر یا زیرتر می گردد) و در هر دو حالت درک ما از صدا فرق دارد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که صداهایی که به سمت ما می آیند اغلب به عنوان صداهای شوم تر و تحریک نماینده تر از صداهایی تلقی می شوند که از ما در حال دور شدن هستند. شواهد نشان می دهد که وقتی صدایی از پشت سر می آید، فرد راحت تر برانگیخته می گردد.

حساسیت شدید به صداهای خاصی که از جهات خاصی می آیند، مفهوم تکاملی گسترده ای دارد. بقای یک انسان در هزاره های گذشته بدون شک به مشکوک بودن بیش از حد به صداهای مخفیانه از پشت سر بستگی داشت. اما سوگیری نسبت به صداهای برانگیزنده احساسات از سمت چپ، به راحتی قابل شرح نیست.

استفانی کلارک، عصب شناس، می گوید: در حال حاضر تعیین نیست که ترجیح قشر شنوایی اولیه برای صداهای مثبت انسان از سمت چپ در طول رشد انسان ظاهر می گردد و آیا این یک ویژگی منحصر به فرد انسانی است یا خیر.

این مطالعه در Frontiers in Neuroscience منتشر شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1573

به "ارتباط عجیب حرف های احساسی و گوش چپ! ، درک متفاوت ما از صداهایی که از سمت چپ می شنویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط عجیب حرف های احساسی و گوش چپ! ، درک متفاوت ما از صداهایی که از سمت چپ می شنویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید