آقا بزرگی: تجربه تلخ سال 99 در بورس تکرار نمی گردد، حمایت تمام قد بودجه 1401 از بازار سهام

به گزارش اخبار نجوم، کارشناس بازار سهام گفت: حمایت های همه جانبه ای که در قالب لایحه بودجه 1401 از بورس به وسیله دولت دیده شده، مصوبات و سایر بسته های حمایت از بورس نشان می دهد شرایط خوبی در انتظار بازار سرمایه است.

آقا بزرگی: تجربه تلخ سال 99 در بورس تکرار نمی گردد، حمایت تمام قد بودجه 1401 از بازار سهام

گروه مالی خبرنگاران، ریزش های بورس و صعود موردی شاخص در روز های گذشته به افزایش نگرانی ها در این بازار دامن زده است که بازار چه سرنوشتی خواهد داشت و آیا سرمایه گذاری در بورس همچنان یک سرمایه گذاری مطمئن و سودده به شمار می رود یا نه؟! کارشناس و فعال بازار سهام دراین باره به دانشجو توضیحاتی داده است.

فردین آقا بزرگی؛ کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با دانشجو شرایط فعلی بازار سهام را دریک برآورد کلی تحلیل کرد و در این باره گفت: به نظر می رسد علی رغم ریزش هایی که در بورس مشاهده می گردد، اما بازار به نقطه تعادلی نزدیک تر شده است. با اینکه روز گذشته شاخص 3800 واحد مثبت بود، اما مسوولین و متولیان امر با استفاده از ابزار های خاص خود در آخر وقت با عرضه های زیاد، شاخص کل را قرمز پوش کردند. در حالی که شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل تقریبا در مدار صفر درجه بود.

وی در این باره اضافه نمود: به هر حال شرایط بازار سهام نشان می دهد به هیچ وجه این بازار را نمی توان با بازار سال 99 مقایسه کرد. به این معنا که سهامداران نباید انتظار داشته باشند بورس به طور غیر قابل قبولی از مدار تعادلی کنونی خارج گردد و بازار هر روز مثبت تر از دیروز گردد.

کارشناس بورس در این باره خاطر نشان کرد: به جرات می توان تضمین کرد آنچه در سال 99 در بورس رخ داد دیگر تکرار نمی گردد و شاهد تکرار شرایط استثنایی دستوری بورس در سال گذشته نخواهیم بود. با اینکه بازار سال 98 نیز رشد داشت، اما در سال 99 از حد لازم خارج شد.

فردین آقا بزرگی با اشاره به اینکه سهامداری در بورس به نفع کدام دسته از سهامداران است گفت: بعضی از سهامدارانی که سال 99 سود های قابل توجهی نصیب آن ها نموده از فرایند کنونی بورس راضی نیستند و دائم از این موضوع شکایت می نمایند که بازار شبیه سال گذشته نیست!

وی در این باره توضیح داد: این عده در حالی چنین بحثی را مطرح می نمایند که در حال حاضر p بر e شرکت ها در نقطه مناسبی قرار گرفته است. سهامدارانی که وارد مجمع شده اند ومنظره سرمایه گذاری آن ها در بازار میان مدت و بلند مدت است صاحبان اصلی سود خواهند بود. سهامدارانی که ناظر بر سرمایه گذاری در مقطع کوتاهی وارد بورس شده اند بازار را محل مناسبی برای سرمایه گذاری نمی دانند، درصورتی که معیار های میزان گیری بازار خوب، p بر e، شرایط عملکرد سود و زیان شرکت ها و صنایع است.

آقا بزرگی پیش بینی خود را درخصوص آینده بورس و سودآوری در بازار سرمایه اعلام نمود و گفت: حمایت های همه جانبه ای که در قالب لایحه بودجه 1401 از بورس به وسیله دولت دیده شده، مصوبات و سایر بسته های حمایت از بورس نشان می دهد شرایط خوبی در انتظار بازار سرمایه است. اما نباید انتظار داشت شاخص روزانه بین 20 تا 50 هزار واحد بالا برود، چرا که فرایند تلخ بازار سرمایه در سال گذشته برای بازار رخ نمی دهد. ضمن اینکه مسوولین نیز تمایل دارند شاخص همواره در مدار صفر درجه سیر کند تا سرمایه گذاران در پی کسب عایدی در مجامع در بلند مدت باشند نه در کوتاه مدت.

آقا بزرگی توضیح داد: نه اینکه گفته گردد بازار در آینده دچار فرایند کاهشی نمی گردد. براساس مشاهدات یک ماه گذشته می توان گفت بازار فرایند کاهشی و افزایشی متوازنی داشته است، به طوری که شاهد بازدهی 5 درصدی شاخص کل بوده ایم. بیش از 50 شرکت بورسی از اول سال تا کنون بیش از 80 درصد بازدهی داشته اند. در مقابل تعدادی از شرکت ها نیز بازدهی های منفی داشته اند، اما رقم بازدهی های بین 20 تا 40 درصدی نیز به عنوان برآیند مثبت این شرکت ها ثبت شده است.

آقا بزرگی بورس را برترین بازار برای سرمایه گذاری اعلام نمود و در این باره گفت: به علت پیش بینی های تورمی در سال آینده، بازار سرمایه همچنان یکی از برترین گزینه های سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری میان مدت وبلند مدت، نه اینکه توقع خرید و فروش یکی دو روزه و کسب سود های بالایی داشته باشیم، چرا که بازار دیگر دچار شرایط قبلی نمی گردد.

کارشناس بازار سرمایه دراین باره خاطر نشان کرد: از این جهت بازار دچار شرایط فرایند مصنوعی سال 99 نمی گردد چرا که مسوولین و سبد گردانان مسلط به بازار هستند و به راحتی اجازه عبور شاخص از واحد ها و عدد هایی را نمی دهند که قادر به کنترل آن نباشند. همان موضوعی که منجر به تغییر آقای شاپور محمدی در بورس شد، چرا که می خواست بورس را در مدار کنترل نگه دارد.

آقا بزرگی در سرانجام درخصوص شرایط کنونی و آینده بازار سهام گفت: بی تردید بازار در شرایط مناسبی است، لذا با نگاه به شرایط یکی دو روز بازار نباید درباره بورس قضاوت و تحلیل های نادرستی ارائه داد، چون مهمترین اصل در بورس، نسبت سود به عایدی، رشد سودآوری نسبت به دوره مشابه قبل و منظره رشد است. سود آوری شرکت ها در شش ماه اول امسال و رشد فزاینده اغلب شرکت ها و صنایع ما گواه این مطلب است. افزایش نرخ دلار به نیمایی نیز پتانسیل رشد بازار را بالا می برد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1301

به "آقا بزرگی: تجربه تلخ سال 99 در بورس تکرار نمی گردد، حمایت تمام قد بودجه 1401 از بازار سهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقا بزرگی: تجربه تلخ سال 99 در بورس تکرار نمی گردد، حمایت تمام قد بودجه 1401 از بازار سهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید