سرنوشت نامعلوم کسب و کارها پس از انتها حمایت دولت

به گزارش اخبار نجوم، مقامات دولت فدرال آمریکا و فرمانداران ایالت های مختلف این کشور قصد دارند به زودی بخش زیادی از محدودیت های وضع شده برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا را بردارند و اجازه دهند که فعالیت های مالی به روال عادی بازگردد.

سرنوشت نامعلوم کسب و کارها پس از انتها حمایت دولت

با این حال، ترس از ویروس کرونا همچنان در مصرف نمایندگان و کسب وکارهای آمریکایی وجود دارد و پابرجا بودن این ترس بدین معناست که اقتصاد آمریکا در آینده ای نزدیک به شرایطی که پیش از بحران کرونا داشت، بازنخواهد گشت.

اگرچه می توان اقتصاد آمریکا در ماه آوریل (13 فروردین تا 11 اردیبهشت) شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشت، اما تحولاتی که در ماه ژوئیه (11 تیر تا 10 مرداد) قرار است رخ دهد، نگرانی بزرگتری برای اقتصاد آمریکا محسوب می گردد. در ماه ژوئیه حمایت های مالی دولت آمریکا و بانک مرکزی این کشور از مصرف نمایندگان و کسب وکارها انتها خواهد یافت و بدون تمدید این حمایت ها ممکن است اقتصاد آمریکا در انتها تابستان وارد یک رکود دیگر گردد.

اغلب شاخص های مالی در آمریکا اواسط ماه آوریل به بدترین شرایط خود رسیده اند و پس از آن شاخص ها رو به بهبود رفته اند. اما رشد و بهبود شاخص ها هرقدر هم که سریع باشد، باز هم نمی تواند حفره هایی که در بسیاری از بخش های اقتصاد آمریکا ایجاد شده است را پر کند.

با برداشته شدن مقررات محدودنماینده در بسیاری از ایالت های آمریکا طی ماه جاری و ماه آینده میلادی، معین خواهد شد که مصرف نمایندگان، کارگران و کسب وکارها تا چه حد خود را با تغییرات اجباری که بر اثر بحران کرونا در سبک زندگی شان ایجاد شده است، وفق داده اند. چیزی که هیچ کس نمی تواند برآورد کند این است که چه میزان از فعالیت های مالی به روال عادی بازخواهند گشت. ممکن است سرویس های تحویل غذا در خودرو بتواند بخشی از زیان رستوران ها را جبران کند و حمل ونقل جاده ای برای مدتی ایمن تر از حمل ونقل هوایی قلمداد گردد، اما بازگشت همه کسب وکارها به حالت عادی و یا دست کم جبران کاهش فعالیت ها به وسیله راهکارهای دیگر، برای همه بخش های مالی -خصوصاً بخش هایی که با جمعیت زیاد سر و کار دارند- بسیار سخت خواهد بود.

آزمون اصلی برای اقتصاد آمریکا در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیرماه) فرا خواهد رسید. فرایند بهبود اقتصاد آمریکا در ماه جاری و ماه آینده میلادی تا حد زیادی به سیاست های انبساطی دولت فدرال، دولت های ایالتی، کنگره و فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) که بسته های حمایتی مختلفی را برای کاهش مسائل خانوارها و کسب وکارها در نظر گرفته اند، وابسته است. بعضی از این سیاست های انبساطی و حمایتی -از جمله سیاست های فدرال رزرو- تا مدت نامعلومی ادامه خواهند یافت، اما بعضی دیگر به زودی منقضی خواهند شد.

مثلاً برنامه هشت هفته ای دولت فدرال برای پرداخت یارانه دستمزد و سایر یاری های حمایتی به کسب وکارهای کوچکی که در این شرایط سخت اقدام به تعدیل نیرو نمی نمایند، در ماه ژوئن به انتها خواهد رسید؛ در حالی که اقتصاد آمریکا تا آن موقع به هیچ وجه در شرایط نرمال قرار نخواهد گرفت. آیا کنگره رأی به تمدید برنامه های حمایتی خواهد داد؟ اگر این گونه نگردد، کسب وکارهایی که این حمایت ها را دریافت می نموده اند، چه تصمیمی خواند گرفت؟ احتمالاً چنین شرایطی به موج تازه ای از تعدیل نیرو منجر خواهد شد.

در بعضی ایالت ها از جمله کالیفرنیا، در اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) توافقاتی بین دولت های ایالتی و بانک ها اجرا شده است که به موجب آن، بانک ها یک دوره تنفس 90 روزه را برای مالکانی که قادر به بازپرداخت اقساط وام مسکن خود نیستند، در نظر می گیرند. این دوره تنفس نیز اگر تمدید نگردد، در اواخر ماه ژوئن انتها خواهد یافت. در نظر دریافت دوره های تنفس برای بازپرداخت اقساط وام مسکن، نه تنها یاری به افرادی است که به سختی می توانند اقساط وام های خود را پرداخت نمایند، بلکه به معنای حمایت از بازار مسکن است؛ زیرا اگر وام گیرندگان نتوانند اقساط وام های مسکن خود را پرداخت نمایند، مجبور به فروش خانه های خود خواهند شد و یا اینکه بانک ها خانه های آنها را به حراج خواهند گذاشت. بنابراین اگر سررسید اقساط در ماه ژوئیه فرا برسد و وام گیرندگان قادر به بازپرداخت اقساط نباشند، ممکن است سقوط بازار مسکن -که تا به امروز مهار شده است- کلید بخورد.

افزایش مزایای بیکاری طبق مصوبه کنگره، به میلیون ها نفر از افرادی که شغلشان را از دست داده اند یاری می نماید تا بتوانند هزینه ها و قبوض خود را پرداخت نمایند. اما این حمایت ها نیز قرار است در انتها ماه ژوئیه منقضی شوند. اگرچه مذاکراتی برای تمدید بسته های حمایتی برای بیکاران در جریان است، اما اعضای جمهوری خواه سنای آمریکا معتقدند که تمدید این بسته ها باعث می گردد که کارگران برای در خانه ماندن انگیزه پیدا نمایند و این مسئله به زیان کسب وکارهایی که آماده بازگشایی هستند، خواهد بود.

به دلیل نااطمینانی های سیاسی، مالی و بهداشتی کنونی، بسیاری از بازارها روی فرایندهای کوتاه مدت و اخبار روز متمرکز هستند و یکی از دلایلی که باعث شده است بازارها پس از پشت سر گذاشتن بدترین روزهای خود در ماه مارس، رشد قابل توجهی را طی هفته های اخیر تجربه نمایند، همین است. حمایت های فدرال رزرو و کنگره، مسطح شدن منحنی شیوع ویروس کرونا و افزایش نسبی فعالیت های مالی تا به امروز بر افزایش تقاضای مستمری بیکاری غلبه داشته و توجیهی برای افزایش ارزش سهام شرکت ها بوده است.

اما انتها یافتن اقدامات حمایتی در ماه های ژوئن و ژوئیه می تواند به سرعت همه پیشرفت ها را از بین ببرد. بازارها با انبوهی از دارایی های که بسیار بالاتر از ارزش ذاتی معامله می شوند، روبرو خواهند شد و دیگر هیچ داده مثبتی برای توجیه رشد قیمت ها وجود نخواهد داشت. ماه ژوئیه یک ماه حیاتی برای اقتصاد آمریکاست و این ماه حیاتی خیلی زود فرا می رسد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 355

به "سرنوشت نامعلوم کسب و کارها پس از انتها حمایت دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت نامعلوم کسب و کارها پس از انتها حمایت دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید