خبرنگاران عملیات زراعت چوب در چهارهزار هکتار از اراضی مازندران آغاز شد

به گزارش اخبار نجوم، ساری - خبرنگاران - همزمان با دومین روز از دهه فجر عملیات اجرایی زراعت چوب در سطح چهار هزار هکتار از اراضی ملی و خصوصی با حضور استاندار مازندران آغاز شد.

خبرنگاران عملیات زراعت چوب در چهارهزار هکتار از اراضی مازندران آغاز شد

به گزارش خبرنگاران، همزمان با دومین روز از دهه فجر به طور نمادین زراعت چوب با حضور احمد حسین زادگان استاندارمازندران در سطح 85 هکتار از اراضی وابسته به بنیاد مستضعفان در دشت ناز ساری و گلوگاه و اراضی وابسته به دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز شد.

معاون هماهنگی امور مالی استان مازندران در این خصوص به خبرنگار خبرنگاران گفت: در راستای تامین مواد اولیه (چوب) مورد نیاز واحدهای صنایع چوب در این خطه شمال کشور به خصوص پس از اجرای قانون تنفس در جنگل های شمال طرح زراعت چوب با حمایت تسهیلاتی دولت در اراضی ملی و خصوصی آغاز شد.

حسن خیریانپور اضافه نمود: همزمان با دهه فجر طرح زراعت چوب در سطح چهار هزار هکتار از اراضی دولتی و خصوصی در سطح 22 شهرستان استان مازندران در دستور کار قرار گرفت که براساس قراردادهای منعقد شده با متقاضیان قرار است در مدت 2 سال این میزان زراعت چوب اجرا شود.

وی گفت : پیش بینی می شود که در یک فرایند زمانی حداقل چهار ساله(زمان به ثمر رسیدن درختان) ، بالغ بر 6 میلیون تن چوب به عنوان مواد اولیه مورد نیاز واحدهای بزرگ و کوچک صنایع چوبی فعال در داخل و خارج مازندران تامین خواهد شد.

معاون استاندار مازندران گفت: طبق برنامه ریزی در سال جاری حدود 2 هزار هکتار از اراضی ملی و خصوصی استان زیر کشت زراعت چوب قرار می گیرد که حجم تولید چوب از این مزارع حدود سه میلیون تن خواهد بود.

خیریانپور گفت: از تمام ظرفیت های مالی ، اعتباری و زیرساختی استان برای حمایت از بخش خصوصی در اجرای طرح زراعت چوب به کار گرفته می شود تا بتوانیم نیاز صنایع سلولزی مازندران و حتی کشور را تامین کنیم.

وی مهمترین گونه های انتخابی برای زراعت چوب را درختان صنوبر و اوکالیپتوس اظهار داشت.

مجلس شورای اسلامی در سال 89 با تصویب قانونی ، توسعه زراعت چوب را به منظور افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان یک تکلیف تعریف کرد و در دی ماه سال 1392 نیز دولت مصوبه ای در خصوص بهینه سازی شرایط مدیریت منابع طبیعی گذراند که در ماده 48 آن در بر ضرورت توسعه زراعت چوب تاکید شده است.

از سوی دیگر، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور سهم زراعت چوب در تامین منابع سلولزی را 40 درصد اظهار داشت و طبق برنامه سطح اختصاص یافته به این امر تا پایان برنامه ششم توسعه باید از 15 هزار هکتار فعلی به 75 هزار هکتار برسد که سهم استان مازندران از این زراعت چوب حدود چهار هزار و 500 هکتار اعلام شد که 50 درصد از این برنامه در سال جاری عملیاتی می شود.

همسو با اجرای قانون پنج ساله ششم توسعه و نیز طرح توقف بهره برداری از جنگل های شمال ، دولت مکلف شد تا به منظور اشتغالزایی ، تامین چوب صنایع چوبی و حفظ جنگل ها، طرح زراعت چوب را اجرا کند و بر این اساس سهم استان مازندران برابر دستورالعمل اجرای طرح چهار هزار و 500 هکتار است که از این میزان ، حدود 100 هکتار آن باید در غرب مازندران اجرا شود.

اهمیت این طرح پس از محدودیت های بهره برداری چوب از جنگل های شمال کشور در قالب طرح استراحت، تنفس جنگل و با هدف تامین نیاز چوب صنایع داخلی، یکی از اساسی ترین موارد پیش شرط اجرای این طرح در یک دوره 10 ساله بوده است.

براساس آمار از 2 میلیون و300 هزار هکتار مساحت مازندران حدود 88 درصد منابع طبیعی تشکیل می دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 786

به "خبرنگاران عملیات زراعت چوب در چهارهزار هکتار از اراضی مازندران آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عملیات زراعت چوب در چهارهزار هکتار از اراضی مازندران آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید