جشنواره های مالزی، پرطرفدارترین سرگرمی برای گردشگران

به گزارش اخبار نجوم، جشنواره های مالزی در کل جهان به رنگی ترین و شادترین جشنواره ها معروف هستند. در کل در آسیای شرقی برترین و شادترین جشنواره های جهان برگزار می شوند و مالزی هم از این قاعده مستثنی نیست. هر ساله در مناسبت های مختلف، مردم کشورهای آسیای شرقی گرد هم آمده و این مناسبت و اعیاد را به زیباترین شکل ممکن جشن می گیرند. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران ، قصد داریم تا بعضی از برترین و پرطرفدارترین جشنواره های مالزی را به شما معرفی کنیم. اگر مقصد سال جاری شما برای سفر کشور مالزی است، ادامه مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

جشنواره های مالزی، پرطرفدارترین سرگرمی برای گردشگران

فستیوال تایپوسام - Thaipusam -جشنواره های مالزی

یکی از مهم ترین جشنواره های مالزی، جشنواره تایپوسام است. این جشنواره هر سال با شکوه هرچه تمام تر برگزار شده و پیروزی لرد موروگا بر یک روح خبیث به نام سوراپادام را جشن می گیرند. لرد موروگا یکی از قهرمانان افسانه های فولکلور قوم تامیل ها است و در بیشتر کشورهای آسیایی که این قوم حضور دارند مانند هند و مالزی، جشنواره تایپوسام برگزار می گردد.

این جشنواره در مالزی در اواخر ژانویه و اوایل فوریه به مدت سه روز در غارهای باتو برگزار می گردد. زمان برگزاری این فستیوال در نزدیکی فرا رسیدن ماه کامل است و تمامی شرکت نمایندگان در این جشنواره می توانند از پله های معبد لرد موروگا بالا رفته و احترام خود را به او نشان بدهند. در این جشنواره بازدیدنمایندگان شاهد برگزاری یک آیین باستانی به وسیله قوم تامیل ها خواهند بود. در این آیین تامیل ها باید با وسیله های فلزی که نماد سلاح لرد موروگا هستند، زبان و سایر اعضای بدن خود را سوراخ نمایند.

زمان برگزاری جشنواره تایپوسام: اواخر ژانویه و اوایل فوریه

محل برگزاری جشنواره تایپوسام: غارهای باتو در کوالالامپور

جشنواره سال نو چینی - Chinese New Year -جشنواره های مالزی

یکی دیگر از مهم ترین جشنواره های مالزی برای جمعیت چینی این کشور، جشنواره سال نو چینی است. این جشنواره به مدت 15 روز ادامه داشته، از اولین روز تقویم چینی شروع شده و تا آخرین روز تعطیلات سال نو چینی ادامه دارد. این جشن در سرتاسر کشور برگزار شده و شروع آن با خوردن شام در سال نو و بازدید از معبد برای دعا کردن و درخواست خیر و برکت در سال نو است.

در این جشنواره اژدهای نمادین در سرتاسر شهر می چرخند و با تزئینات و پوشش قرمز خود بدی و شر را از تمامی خانواده ها دور می نمایند. رنگ قرمز نماد شادی و خوبی در فرهنگ چینی است و به همین علت تمامی تزئینات این جشنواره از جشنواره های مالزی با رنگ های قرمز و نارنجی مایل به قرمز است. بچه ها به عنوان برکت سال نو پولی مانند عیدی در یک پاکت قرمز رنگ دریافت می نمایند.

زمان برگزاری جشنواره سال نو چینی: فوریه

محل برگزاری جشنواره سال نو چینی: سراسر کشور به ویژه کوالالامپور

جشنواره روز وساک - Wesak Day

جشنواره روز وساک یکی از جشنواره های مالزی مخصوص بودایی هاست. این جشنواره در نزدیک ترین یک شنبه به ماه کامل ماه می برگزار شده و تولد بودا را جشن می گیرد. این جشنواره از جشنواره های مالزی برترین فرصت برای ترویج فرهنگ و دین بودایی است. هدف بودایی ها از برگزاری این جشنواره احترام به بودای بزرگ گائوتاما، تولد، به معراج رسیدن و مرگ اوست. در جشنواره روز وساک، بودایی ها به معابد رفته و گل و شمع همراه خود می برند. با روشن کردن شمع و تقدیم کردن گل ها، مراسم دعا و یادبود بودای بزرگ شروع می گردد. این جشنواره برای بودایی ها حکم یک روز پاکسازی از گناهان گذشته و درخواست آینده ای پاک و مثبت تر است. اگر در اواسط ماه می به مالزی می روید، خالی از لطف نیست که سری به معابد زده و با این جشنواره آشنا شوید.

زمان برگزاری جشنواره روز وساک: یک شنبه نزدیک به حلول ماه کامل در ماه می

محل برگزاری جشنواره روز وساک: معابد سراسر کشور

فستیوال برداشت محصول گاوای - Gawai Harvest Festival - جشنواره های مالزی

برخلاف سایر جشنواره های مالزی که تا این بخش معرفی شدند، فستیوال برداشت محصول گاوای نه تنها یک فستیوال دینی نیست، بلکه تا مدت ها به باور مردم یک فستیوال برای کفار محسوب می شده است. بومی های مالزی نظیر اقوام بیدایوه، موروت، کایان و ایبان در نزدیکی فصل برداشت محصول گرد هم می آمدند و یک جشن عمومی برای خوردن غذا و آشامیدن نوشیدنی های گوارا می گرفتند. در واقع این جشن یک مهمانی بزرگ برای شادی کردن برای رسیدن فصل برداشت محصول بوده است. این مهمانی تا به امروز در مالزی برگزار شده و به عنوان یکی از شادترین جشنواره های مالزی شناخته می گردد. در انتها این فستیوال، شاه و ملکه ای نمادین برای جشن انتخاب شده و سپس این جشنواره به انتها می رسد. اگر در نزدیکی ماه ژوئن به مالزی سفر می کنید، به هیچ عنوان این فستیوال شاد و رنگارنگ را از دست ندهید.

زمان برگزاری جشنواره برداشت محصول گاوای: اول ژوئن

محل برگزاری جشنواره برداشت محصول گاوای: استان ساراواک

جشنواره موسیقی جنگل بارانی - Rainforest World Music Festival

یکی از هیجان انگیزترین و برترین جشنواره های مالزی، جشنواره موسیقی جنگل بارانی در محله ساراواک است. این فستیوال که در جنگل بارانی بورنئو برگزار می گردد، هر ساله میزبان هنرمندان بسیاری از سراسر مالزی و دیگر کشورهای آسیا و سایر قاره هاست. تعداد بسیار زیادی از جهانگرد ها از سال 1998 در اواسط ماه جولای به مالزی و منطقه ساراواک می روند تا شاهد برگزاری این جشنواره یا کنسرت بزرگ در این جنگل باشند. در این فستیوال همه نوع موسیقی نواخته می گردد و شرکت نمایندگان می توانند نهایت لذت را از این جشنواره ها ببرند. علاوه بر هنرمندان مالزی، از هنرمندان سایر کشورها هم دعوت می گردد تا در این جشنواره موسیقی خود را اجرا نمایند. اگر هوادار موسیقی ملل مختلف هستید، این جشنواره را به هیچ عنوان از دست ندهید.

زمان برگزاری جشنواره موسیقی جنگل بارانی: اواسط ماه جولای

محل برگزاری جشنواره موسیقی جنگل بارانی: محله ساراواک، بورنئو

فستیوال دیپاوالی - Deepavali

یکی دیگر از جشنواره های مالزی که در کشور هند هم برگزار می گردد، جشنواره نور یا جشنواره دیپاوالی است. در این جشنواره زیبا، هندوهای کشور مالزی با استفاده از گچ سفید طرح های زیبایی بر روی زمین کشیده و سپس روی این طرح ها را با برنج های رنگی زیبا تزئیین می نمایند. پس از آن بر روی این طرح های زیبا و برنج های رنگی رنگی شمع های زیادی روشن شده و ظاهری رویایی به این جشنواره می دهند.

با وجود این که فستیوال دیپاوالی در اصل متعلق به هندوهاست، اما تمامی ادیان و مذهب ها اجازه شرکت در این فستیوال را دارند. این جشنواره در سرتاسر کشور برگزار شده و طرح های مخصوص جشنواره در زمین های اطراف خانه و فروشگاه های مختلف کشیده می شوند. بعلاوه در تمامی سطح شهر در این روز، دکه های فروش غذاهای خیابانی هم مشاهده می شوند تا شرکت نمایندگان بتوانند حین لذت بردن از این جشنواره، از غذاهای محلی هم لذت ببرند.

زمان برگزاری جشنواره دیپاوالی: نوامبر

محل برگزاری جشنواره دیپاولی: سراسر کشور

جشنواره روز استقلال مالزی - جشنواره های مالزی

این جشنواره از سال 1957 یکی از مهم ترین جشنواره های مالزی برای مردم این کشور محسوب شده است. روز استقلال مالزی، روزی است که مردم این کشور آزاد شدن مالزی از زیر سلطه بریتانیا را جشن می گیرند. این جشنواره در میدان مردکا کوالالامپور و با یک آتش بازی بسیار باشکوه شروع می گردد. وقتی که ساعت نیمه شب 31 آگوست یا اوت را نشان می دهد، آتش بازی شروع شده و تمام منطقه نورانی می گردد. باقی مراسم شامل رژه پیاده نظام یا دانش آموزان برای ادای احترام به کشور است. در این روز کنسرت ها و اجراهای بسیاری هم در سراسر کشور برگزار شده و مردم احترام و شادی خود را برای آزادی کشور نشان می دهند. اگر در این تاریخ به مالزی سفر می کنید، این جشنواره شاد و زیبای مالزی را از دست ندهید.

زمان برگزاری جشنواره روز استقلال مالزی: 31 اوت (آگوست)

محل برگزاری جشنواره روز استقلال مالزی: کوالالامپور

جشنواره مون کیک - Moon Cake

این جشنواره یکی از جشنواره های مالزی است که با نام جشنواره اواسط پاییز یا فستیوال فانوس هم شناخته می گردد. مردم مالزی در واقع این جشنواره را برای تشکر از الهه ماه برگزار می نمایند. مون کیک یا همان کیک های ماه، کیک هایی هستند که در این جشنواره پخته شده و نماد اتحاد و همراه بودن خانواده ها محسوب می شوند. در سراسر شهر هم فانوس هایی رنگارنگ روشن شده و نمایش خیمه شبازی برگزار می گردد. این جشنواره یکی از جشنواره های محبوب مالزی در بین بچه ها است. آن ها می توانند در کل جشنواره کیک های ماه خورده، نمایش های عروسکی دیدن نموده و به داستان های مادربزرگ ها درباره افسانه الهه ماه گوش بدهند. پیشنهاد می کنیم که اگر در نزدیکی برگزاری فستیوال مون کیک یا جشنواره فانوس به مالزی می روید، این جشنواره را از دست ندهید.

زمان برگزاری جشنواره مون کیک: اوت (آگوست)/سپتامبر

محل برگزاری جشنواره مون کیک: سراسر کشور

فستیوال دراگون بوت - Dragon boat - جشنواره های مالزی

یکی از جشنواره های مالزی که به عنوان جاذبه گردشگری این کشور شناخته می گردد، فستیوال دراگون بوت یا قایق اژدهاست. این جشنواره در واقع یک مسابقه است که در سد تلو باهانگ در پنانگ برگزار می گردد. تعداد زیادی از پارو زنان و قایق رانان در این مسابقه شرکت می نمایند. در این مسابقه بیش از 40 شرکت نماینده در قایق های رنگی و سنتی خود در سد تلو باهانگ نشسته و هم زمان با شروع صدای تبل پارو زدن را شروع نموده و مسابقه می دهند. در این جشنواره می توانید عکس های زیبایی گرفته، خوراکی های سنتی و محلی مالزی را تهیه نموده و از نمایش های جانبی که برای سرگرم کردن مسافران اجرا می شوند لذت ببرید. این جشنواره یکی از پرهوادارترین جشنواره های مالزی در بین گردشگران است.

زمان برگزاری جشنواره بوت دراگون: دسامبر

محل برگزاری جشنواره بوت دراگون: پنانگ

فستیوال هری رایا (عید فطر) - Hari Raya

جشنواره حاج هری رایا در عید فطر به وسیله جمعیت مسلمان مالزی برگزار می گردد. تمامی مردم مسلمان با انتها ماه رمضان و در روز عید غذاهای خوشمزه و سنتی مالزی را تهیه نموده و با خانواده و اقوام خود به مسجد محل می روند. غذاها در حجم زیادی درست شده و علاوه بر خود افراد و خانواده آن ها، افراد نیازمند و فقیر هم می توانند به مسجد آمده و غذا بگیرند. این جشنواره برای ترویج هم دلی و یاری به هم نوع برگزار شده و علاوه بر مراسم هایی مانند قربانی کردن یک گاو یا گوسفند، شاهد اجرای موسیقی و نمایش های جالبی هم خواهید بود.

زمان برگزاری جشنواره هری رایا: عید فطر

محل برگزاری جشنواره هری رایا: مساجد سراسر کشور

کلام آخر درباره جشنواره های مالزی

در این مطلب 10 مورد از هیجان انگیزترین و برترین جشنواره های مالزی را مرور کردیم. مالزی یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین کشورهای آسیایی است و فرهنگ و ادیان مختلفی در این کشور زندگی می نمایند. همین موضوع باعث شده تا در مالزی جشنواره ها و فستیوال های بسیاری برگزار شده است. هرکدام از این جشنواره ها ویژگی های خاص خود را داشته و به نوعی می تواند برترین جشنواره مالزی باشد. اگر قصد سفر به مالزی را دارید و می خواهید که بیشتر با این کشور زیبا و شگفت انگیز آشنا شوید، سایر مطالب خبرنگاران را از دست ندهید. از این که تا انتها این مطلب همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم.

معروف ترین جشنوارهای هندی مالزی کدام اند؟

مالزی هر ساله میزبان جشنواره های هندی بسیاری است. بعضی از معروف ترین و پرهوادارترین جشنواره های هندی مالزی شامل جشنواره تایپوسام، دیپاوالی و جشنواره لوری یا رنگ هستند.

مهم ترین جشنواره مالزی کدام است؟

بسیاری از جشنواره های مالزی از نظر دینی و فرهنگی برای مردم این کشور بسیار اهمیت دارند. اما مهم ترین جشنواره ملی مالزی، فستیوال روز استقلال این کشور است.

جشنواره دیپاوالی چگونه برگزار می گردد؟

هندوها در این جشنواره روی زمین با گچ طرح های کشیده و سپس آن ها را با برنج رنگی و شمع تزئین می نمایند. اطلاعات بیشتر در این مطلب ارائه شده است.

مهم ترین جشنواره مالزی برای چینی ها کدام است؟

یکی از مهم ترین جشنواره های مالزی برای جمعیت چینی این کشور، جشنواره سال نو چینی است که به مدت 15 روز در سراسر کشور برگزار می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 فروردین 1402 بروزرسانی: 19 فروردین 1402 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1555

به "جشنواره های مالزی، پرطرفدارترین سرگرمی برای گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره های مالزی، پرطرفدارترین سرگرمی برای گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید