برگزاری نشستی برای نسخه شناسی دیجیتال

به گزارش اخبار نجوم، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، برگزاری نشستی برای نسخه شناسی دیجیتال صورت می پذیرد.

برگزاری نشستی برای نسخه شناسی دیجیتال

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان نمود این وبینار که به آنالیز تحول دانش نسخه شناسی دیجیتال در دنیا و اهمیت آن در پژوهش های امروز نسخه شناسی می پردازد، از سوی سالومه غلامی، استاد زبان شناسی تطبیقی و سرپرست گروه زبان شناسی تجربی دانشگاه گوته فرانکفورت ارائه می شود.

در کنار آنالیز تاریخی این شاخه علمی، شیوه ها و نرم افزارهای جدیدی که امروزه برای نسخه شناسی بکار برده می شود، معرفی خواهد شد.

وبینار نسخه شناسی دیجیتال یکشنبه 23 آبان 1400 از ساعت 10 تا 12 در فضای اسکای روم به نشانی http://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/rclit قابل دسترس است.

نسخه شناسی دیجیتال (eCodicology) به مجموعه فعالیت های دانشگاهی و پژوهشی گفته می شود که بر کاربرد پردازش رایانه ای داده ها یا فناوری های دیجیتال در دانش نسخه شناسی دلالت دارند.

نسخه شناسی دیجیتال مانند نسخه شناسی سنتی به آنالیز متن اصلی، پیرامتن (Paratext) شامل حاشیه نوشته ها، انجامه ها و متون موازی، صفحه بندی و صفحه آرایی، آنالیز تصویر، رابطه متن با متن، متن با تصویر و رابطه تصویر با تصویر می پردازد و در کنار علومی مانند تاریخ هنر، پژوهش هنر، تاریخ و سنت کتابت، علم لغت و زبان شناسی به درک عمیق و صحیح تری از میراث مکتوب که در نسخه های خطی تجلی پیدا کرده، منجر می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1214

به "برگزاری نشستی برای نسخه شناسی دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نشستی برای نسخه شناسی دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید