داده و تحلیل داده، رمز کسب و کار آنلاین
به گزارش اخبار نجوم، شرکت نرم افزاری نوژن با سابقه در حوزه طراحی اپلیکیشن موبایل، وب سایت و سایر سامانه های آنلاین در این مقاله به اهمیت نقش داده در موفقیت سامانه آنلاین و مزیت هوشمندسازی در طراحی سامانه آنلاین می گوید.
داده بازوی قدرت کسب و کار
هر کسب و کاری (آنلاین یا آفلاین) می داند که داده های کسب شده در گذر زمان، ارزشی غیر قابل قیمت گذاری دارند. این داده ها گستره وسیعی شامل دموگرافی کاربران، رفتار خرید، اطلاعات شخصی کاربران، موجودی دوره ای انبار، دایرکتوری تامین نمایندگان و فراوری نمایندگان، رفتار فراوری نماینده یا تامین نماینده و مدل تقاضای بازار می باشد.
به صورت سنتی این داده ها بعد از بررسی تبدیل به اطلاعاتی برای بهبود فرایند های داخلی سازمان و دستیابی به بهره وری کسب و کار در فروش می شد. ولی در دنیای اطلاعات محور و داده محور امروزی، داده تبدیل به عنصری حیاتی در تعاملات بیزینسی کسب و کارها شده است. اهرمی که هدف آن تنها افزایش فروش داخلی سازمان نیست بلکه به دنبال هدف عظیمتری در بلند مدت می باشد. داده، در کسب و کار امروزی موجودیتی قابل فروش یا مبادله است که به سادگی می تواند ساختار رقابتی کسب و کار ها، معرفی ترند جدید و یا شیفت سلیقه بازار را کنترل کند.
هوشمندی کسب و کار در چنین برهه ای استفاده موثر از داده ها و همچنین استفاده از فرصت های موجود برای کسب داده و بررسی (مسئولانه) اطلاعات است. چرا که آینده تجارت آنلاین به یک اصل حیاتی وابسته است و این اصل چیزی جز داده و کلان داده (بیگ دیتا) نیست.
تفاوت بین بیزینس های با وسعت دید کوچک و عظیم در نحوه تعامل آن ها با داده های داخلی، عمومی و تحلیل رفتار مصرف نمایندگان به وضوح دیده می گردد.
عمق سیستم و هوشمندسازی در سامانه آنلاین
یکی از فرایند های مهم در طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت و به طور کلی هر پلتفرمی، تدوین معماری سامانه آنلاین است. در طراحی این معماری، جزئیات متفاوت سیستم از نحوه تعامل کاربر با سامانه تا ارتباط اجزای سامانه با یکدیگر مشخص می شوند.
کسب و کار هایی که به هر نحوی در فضای آنلاین حضور دارند، چه در سوشال مدیا چه به صورت اپلیکیشن موبایل یا وب سایت، اطلاعات پیش فرضی از کاربران را در مدت فعالیت دریافت می نمایند. در عمده کسب و کار های سنتی این اطلاعاتی به صورت خام ذخیره می شوند و گزارشات بررسی شده از آن به صورت محدود به دست تیم فروش یا فراوری می رسد.
در راستا طراحی معماری سیستم و توسعه سامانه آنلاین، فاکتور های مشخصی برای اندازه گیری و دریافت داده مشخص می شوند. این فاکتور ها در فیلد های خاصی مانند پروفایل کاربری، سبد خرید، علاقه مندی ها، لیست دوستان، اطلاعات پرداخت و راستا کاربر در سامانه دریافت داده می نمایند.
به همین دلیل لازم است سامانه به هنگام طراحی توانایی ذخیره و پردازش درست داده ها را داشته باشد. تا مدتی بعد از عمر سیستم، بتوان گزارشاتی مانند پروفروش ترین کالاها، سلیقه کاربران در یک کتگوری، سن کاربران، بهترین زمان برای پروموت کردن محصول جدید و همچنین دموگرافی کاربران را از سامانه دریافت کرد.
هوشمندسازی راه چارهی برای کسب درآمد بیشتر
در این جا دو سناریو مطرح می گردد، اول استفاده از داده ها برای نفع شخصی سیستم است و دیگری ارائه داده ها به صورت اخلاقی و مسئولانه به کسب و کار های دیگر!
در مثال سناریو اول، کافه ای که از خدمات اپلیکیشن اپتایزر (سامانه یکپارچه کافه گردی آنلاین، از محصولات شرکت نرم افزاری نوژن به صورت اپلیکیشن موبایل iOS و اندروید) استفاده می نماید، بعد از مدتی فعالیت در سیستم بر اساس داده های به دست آمده از سبد غذایی مشتریان، ساعت حضور آنها در کافه، جنسیت و حدود سن مشتریان می تواند منوی جدیدی طراحی کند، و یا حتی پیش بینی بهترین لوکیشن برای شعبه دیگری از کافه داشته باشد.
در مثال سناریو دوم، در پلتفرم های پخش و نمایش ویدئو، با استفاده از سیستم های تگ گذاری و هوشمندسازی، می توان تبلیغات هدفمند ویدئویی با نرخ هایی بالاتر نسبت به تبلیغات کور، ایجاد و ارائه کرد که این مهم منجر به ایجاد جریان درآمدی در پلتفرم های کسب و کار خواهد شد. همچنین در بسترهای هیبرید می توان با ترکیب هوشمند سازی و واقعیت افزوده، در قالب محتواهای سامانه، تبلیغات هدفمند و بدون Interuption در پخش محتوا ارائه کرد.
طراحی سامانه آنلاین هوشمند در شرکت نرم افزاری نوژن
این که کسب و کاری داده های قابل اندازه گیری داشته باشد یک موضوع است و مدیریت درست این داده ها از طریق ابزار ها و اتوماسیون کردن سیستم مسئله ای دیگر!
با بیشتر شدن تقاضا برای سامانه های آنلاین و به خصوص طراحی فروشگاه اینترنتی، اهمیت طراحی سامانه هایی مبتنی بر هوشمند سازی بیش از پیش مطرح است.
کمپانی های مطرحی مانند مکدونالد، نایکی، آمازون و نت فلیکیس بخش عظیمی از تمرکز خود را به داده و تحلیل های آن اختصاص داده اند. این داده ها در مکدونالد به گسترش شعبه ها و طراحی منو، در نایک به طراحی محصول انحصاری و تبلیغات، در آمازون به شناسایی مخاطبان و تعریف خدمات بر اساس ویژگی های آن ها و در نت فلیکس به صورت انحصاری به تبلیغات هدفمند و سیستم های پیشنهاد دهی قدرتمند مدیا اختصاص داده شده است.
با تبدیل شدن ویروس کرونا به یک بحران دنیای، تغییرات زیادی در زنجیره تامین و توزیع کسب و کارها در سراسر دنیا ایجاد شد. فعالیت های بسیاری از کسب و کار ها با کاهش تعاملات فیزیکی دستخوش تغییرات زیادی شد و کسب و کارها برای جبران ضرر های به وجود آمده به سمت شرکت های نرم افزاری روی آوردند.
طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب سایت فروشگاهی و اتوماسیون کردن فرایند های کسب و کار برای کاهش تعاملات انسانی بخشی از خواسته های کسب و کار ها در این شرایط است. وظیفه هر شرکت نرم افزاری در چنین شرایطی پیشنهاد و ارائه مشاوره برای بهترین راه چاره ها به کسب و کار ها است. به دلیل شرایط دنیای حاکم بر فضای تجارت آنلاین، تیم فنی نوژن و مشاوران توسعه کسب و کار ما همیشه به مشتریان پیشنهاد و مشاوره استفاده از بهترین راه چاره های هوشمند سازی را ارائه می نمایند.
عمیقا بر این باوریم که استفاده هوشمندانه از داده در کسب و کار مزیتی است که ارزش روزافزون آن در آینده پیروز کسب و کار مشهود می باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد طراحی سامانه های آنلاین و دریافت تعرفه طراحی اپلیکیشن و یا وب سایت ، با شماره 02188510548 در ارتباط باشید.
منبع : دیجیاتو
منبع: آی تابناک