ترفند های خلاص شدن از شر پشه ها ، پشه ها را تار و مار کنید

به گزارش اخبار نجوم، محیط های طبیعی هر منطقه از این کره خاکی با پوشش گیاهی مخصوص به خود یکی از بی نظیرترین و پر طرفدارترین بخش های هر کشور به شمار میرود. مقدار علاقمندی به این نواحی به حدی است که در گردشگری شاخه ای به نام طبیعت گردی پدید آمده تا یک حوزه تعیین را به خود اختصاص دهد. شاخه ای که به علت هیجانات و البته آرامش خاص خود، هر ساله گردشگران زیادی را در فهرست بلند بالای طبیعتگردان مشاهده می نماید. این محیط ها که غالباً با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه شکل و شمایل خاص خود را دارند، یک وجه مشترک را دارا می باشند و آن چیزی نیست جز حشرات مزاحمی هم چون پشه که در هر نقطه ای نیز به چشم می خورند. گویی این حشرات جز غیر قابل انکار محیط های طبیعی هستند و مکانی عاری از حضور این موجودات پر آزار نمی توان یافت که این خود از حقایقی جالب درباره پشه می باشد. موجوداتی که ممکن است به حدی خاطر مهمانان و گردشگران را آزرده نمایند که دیگر عطای طبیعت گردی را به لقایش ببخشند و از محیط های این چنینی دوری جویند، چرا که تجربه ای نه چندان دلچسب را در حافظه خود به یادگار دارند. خاطره ای که معمولاً با نیش زدگی های پر درد پشه بر روی تن و بدنشان پدید آمده و حتی در پاره ای از مواقع فکر کردن به طبیعت را هم برای این میهمانان ناخوشایند می نماید. اهالی فن و جانوران شناسان، طی تحقیقات خود پیرامون ترفند های خلاص شدن از شر پشه ها که بر روی پشه ها اجرا شده، به این نتیجه رسیده اند که گونه نر پشه ها تنها از گیاهان تغذیه می نمایند و با خوردن شهد گل ها و ریشه گیاهان به حیات خود ادامه می دهند، در حالی که جنس ماده این حشره، از خون جانوران و انسان ها تغذیه می نمایند و با فرو کردن نیش خود به داخل بدن این گونه ها و عبور از لایه پوستی، خون مورد احتیاج خود را می مکند. جانور شناسان بعلاوه اضافه نموده اند که پشه های ماده پیش از اینکه خون جانداران را بمکند، با ماده ای که از نیش خود به درون پوست این موجودات تزریق می نمایند، سبب بی حسی آن ناحیه از پوست می شوند، به همین علت است که غالباً در زمان گزیدگی شما احساس گزش ندارید و بعد از اینکه نیش از پوستتان خارج می گردد، متوجه این گزش و سوزش ناخوشایند می شوید و پوستتان آغاز به خارش می نماید. بهتر است که این مطالب را درباره روش های در امان ماندن از نیش پشه یا به عبارتی راه کارهایی برای مقابله با پشه ها در طبیعت بدانید و به خاطر بسپارید. در ادامه تحقیقاتی که در این مورد اجرا شده، تعیین شد که پشه ها از زمان غروب آفتاب تا طلوع خورشید بیشترین فعالیت خود را دارند و در طول روز از شدت این فعالیت ها کاسته می گردد. گفته می گردد این مورد در بخش حقایقی جالب درباره پشه به این خاطر است که در چنین زمان هایی، گردش خون ریتم معینی دارد و همین امر سبب می گردد که پشه ها به برترین شکل ممکن تغذیه خود را انجام دهند. تغذیه ای که با سه روش طعمه گزینی اتفاق می افتد. این سه روش عبارتند از:

ترفند های خلاص شدن از شر پشه ها ، پشه ها را تار و مار کنید

1- روش شناسایی سنسور های شیمیایی: طی این روش، پشه ها، از فاصله ای حدود 40 متری، طعمه خود را از روی بوی بدن شناسایی می نماید. اگر بوی استشمام شده مطلوب بود به موجب آن سنسورهای شیمایی پیغام مثبت را به مغز پشه ارسال می کنند و پشه به سوی محل تراوش بو حرکت می نماید و آغاز به مکیدن خون جاندار می نماید.

2- روش شناسایی از راه بینایی: پشه ها دارای چشم های شبکه ای مانند می باشند که به وسیله آن می توانند موجودات زنده در حال حرکت را به راحتی شناسایی کنند و اگر زمانی قصد نیش زدن جانداران در حال حرکت از فاصله نزدیک را داشته باشند از این روش طعمه یابی استفاده می کنند. به این ترتیب اگر حتی بوی بدن شما به علت شرایط جوی به راحتی به پشه منتقل نگردد، چشم های این حشره به او در یافتن طعمه یاری می رساند و این مورد از حقایقی جالب درباره پشه هست.

3- روش شناسایی به وسیله سنسور های حرارتی: در روی سطح بدن پشه ها، سنسورهایی وجود دارد که به وسیله آن ها می توانند گرمای وجودی بدن جانداران را شناسایی کنند و محل استقرار آن ها را بیابند. این روش اگر چه نسبت به دو روش دیگر پیچیده تر است، اما به پشه ها یاری می نماید که به راحتی طعمه خود را شناسایی و از خون موجود در بدن آن تغذیه کنند. اگرچه در تمام طول سال می توان این حشرات پر دردسر را مشاهده کرد، اما گرمای هوا و فصل تابستان، در فراوری مثل و فعالیت این موجودات نقش بیشتری دارد. نقشی که سبب می گردد این موجودات در این فصول و در آب تخمگذاری کنند تا بعد از چند هفته، پشه ای بالغ را وارد چرخه طبیعی کنند، پشه هایی که بیشتر طعمه های خود را از میان بچه ها و افرادی که دارای کمبود ویتامین هستند انتخاب می کنند و یا به سرغ بیماران و افراد غیر بومی یک منطقه می روند، طعمه هایی که از همه جا بی خبرند و گاهی زمانی به خود می آیند که به علت گزش به وسیله نیش پشه به آلرژی پوستی مبتلا شده اند. آلرژی هایی که گاهی آنقدر قوی است که فرد را از ادامه گشت و گذار در طبیعت باز می دارد و به بستر بیماری می کشاند. طبق نظریه پزشکان متخصص، این آلرژی ها از 20 دقیقه تا 24 ساعت بعد از گزش بر روی سطح پوست نمایان می شوند و برای فرد مشکلاتی را ایجاد می نماید. پس به همین خاطر باید در پی روش های در امان ماندن از نیش پشه بود.

نکاتی که در مواجهه با پشه ها بسیار با اهمیت می شوند

برای اینکه از چنین پدیده های ناخوشایند جلوگیری به عمل آید، ضروری است که بعضی نکات در بین راه کارهایی برای مقابله با پشه ها در طبیعت از سوی دنیاگردان رعایت گردد تا از آسیب پشه های مزاحم موجود در محیط های طبیعی در امان بمانند و دنیاگردی بدون دغدغه ای را پشت سر بگذارند. بعضی از ترفند های خلاص شدن از شر پشه ها اگرچه بسیار ظریف هستند، اما قابل چشم پوشی نمی باشند. بارها دیده شده که همین نکات ساده به صورت یک سد مستحکم ظاهر می گردد. پس غفلت از روش های در امان ماندن از نیش پشه منطقی به نظر نمی رسد. بعضی از ترفند های خلاص شدن از شر پشه ها عبارتند از:

-پشه ها به نور سفید بسیار واکنش نشان می دهند و به صورت ناخودآگاه جذب تابش چنین نوری می شوند. اگر قصد دارید در شب هنگام در محیط های روباز طبیعی اقامت کنید، بهتر است که از وسایلی بهره ببرید که چنین نوری را از خود ایجاد نمی کنند و در عوض با تابش نور زرد، به محیط روشنایی می بخشند. این موضوع در بین راه کارهایی برای مقابله با پشه ها در طبیعت سبب می گردد که در منطقه ها طبیعی به خصوص منطقه ها کویری، پشه ها کمتر به محل اقامت و سکونت شما نزدیک شوند. البته این نکته تنها مخصوص محیط های روباز نیست. اگر شب را در اقامت های یک کمپ دنیاگردی به صبح می رسانید حتماً توجه کنید که روشنایی اتاق از جنس نور سفید رنگ نباشد تا اتاق شما مورد حمله حشرات موذی قرار نگیرد.

-در بعضی از داروخانه ها و سوپر مارکت ها، حشره کش هایی که حاوی ماده دیت است، به فروشی می رسد. ماده ای که با غیر فعال کردن سلول های خاکستری مغز حشرات به ویژه پشه ها، مرگ زودرس این جانداران را فراهم می نماید. بهتر است که پیش از حرکت به سوی منطقه ها طبیعی چنین حشره کش هایی را خریداری نمایید تا در صورت احتیاج بر روی لباس هایتان اسپری کنید. اسپری کردن این محلول البته خطرات خاص خود را نیز دارد. اگر این حشره کش را مستقیم بر روی پوست خود اسپری کنید، ممکن است به بیماری های پوستی خطرناکی مبتلا شوید. پس تا حد امکان این محلول را از پوست خود دور نگه دارید. اگر چه بو و گاز ناشی از حشره کش، علاوه بر کشتن حشرات، با تغییر DNA بعضی موجودات مانند موش ها، آن ها را از شما دور می کنند اما ممکن است به ریه های شما نیز آسیب وارد نماید و سبب گیجی، فراموشی موقت و یا بی حالی گردد. همین خطرات منجر شده که استفاده از این وسیله با اما و اگرهای زیادی همراه باشد و توصیه گردد که تنها در مواقع غیر قابل تحمل و ضروری و آن هم در حجم بسیار پایین در باب روش های در امان ماندن از نیش پشه مورد استفاده قرار گیرد.

-اگرچه پشه ها بیشتر به طرف بوی بدن انسان ها کشیده می شوند، اما استشمام بوهایی نظیر ادکلن، عطر، لوسیون، مواد خوشبو کننده و اسپری های خوشبو کننده نیز سبب می شوند که آن ها به راحتی طعمه های خود را شناسایی کنند و به طرفشان کشیده شوند. توصیه ما در بین راه کارهایی برای مقابله با پشه ها در طبیعت این است که از اسپری ها و ادکلن های خنک کننده استفاده نمایید که هم از بوی خاصی بهره نبرده و هم سبب کاهش حرارت بدنتان می شوند و به این صورت کمی راه های رسیدن پشه های به سوی خود را مسدود نموده اید.

-از اقامت در کمپ هایی که نزدیک باتلاق ها و یا رودخانه ها قرار گرفته اند، اجتناب کنید و بعلاوه از برپایی چادر در چنین منطقه های نیز صرفه نظر نمایید، چرا که این محیط ها به علت رطوبی که در محیط حاکم است، قابلیت رشد و پرورش حشرات و پشه ها را به صورت بالقوه دارند. به همین علت منطقی است که جانب احتیاط را رعایت نمایید و از اقامت در محیط هایی که به عنوان خواستگاه رشد پشه ها شناخته می گردد، دوری جویید و به مکان هایی که دارای هوایی خشک تر می باشند، پناه برید.

-اگر در کمپی اقامت گزیدید و یا چادری برپا کردید، حتماً در پی وسیله ای بگردید که هوا را از حال سکون در آورد. وسیله ای مانند پنکه که علاوه بر تهویه هوا و به گردش در آوردن آن سبب خنک شدن محیط نیز می گردد به خوبی به شما یاری می نماید که از شر پشه های مزاحم خلاص شوید، چرا که گرما و هوای ساکن دقیقاً شرایط جو محبوب پشه ها است و شما با استفاده از وسایل جانبی این شرایط را بر هم زده اید که این خود از ترفند های خلاص شدن از شر پشه ها هست.

-میوه هایی چون موز که دارای روغن خاص می باشند، سبب می گردد که پشه ها تمایل بیشتری به گزیدن فردی که چنین میوه ای را خورده، نشان دهند، چرا که این روغن ها در خون به خوبی نمایان می گردد و پشه ها نیز با حسگرهایشان این را تشخیص می دهند. گاهی احتیاج است که در سفرهای طبیعت گردی از خوردن موادی که قند و روغن زیادی دارند، اجتناب کنید تا از آزار پشه ها در امان بمانید. این مورد می تواند حقایقی جالب درباره پشه باشد.

-حتماً لباس های ضخیم به تن داشته باشید. پوشیدن لباس هایی از جنس جین که سخت تر از سایر لباس ها هستند، برای شما سدی از جنس پارچه در مقابل حشره ها ایجاد می نماید. لباس های آستین بلندی که سرتاسر بدن را پوشانده، سبب می گردد که پشه ها محل نفوذ را به سختی بیابند و از گزیدن شما منصرف شوند. پس توصیه می گردد علاوه بر پوشیدن لباس های مناسب، شلوارتان را در جوراب های خود قرار دهید تا امکان نفوذ به صورت کامل از این حشرات موذی گرفته گردد. به علاوه نباید از نقش لباس هایی با نخ پرمترین نیز غافل باشیم، چرا که این لباس ها نیز در دفع پشه ها نقش پر رنگی را به خود اختصاص داده و یاری زیادی در مبحث حقایقی جالب درباره پشه به دنیاگردان نموده اند.

-علاوه بر راه های عنوان شده، وسایلی نیز در بازار موجود است که به دفع پشه ها یاری می کنند. یکی از این وسایل، دستگاه هایی است که با فراوری صدای حشره نر، در بازه ای خارج از شنوایی انسان، موجب فرار حشرات ماده می شوند. همان طور که در ابتدای نوشتار حقایقی جالب درباره پشه نیز اشاره کردیم، بیشتر حشرات ماده از خون انسان ها تغذیه می کنند. به همین علت است که طراحان این وسیله به صدای پشه های نر رجوع نموده اند، البته این انتخاب بی علت نیست. طبق نظر جانور شناسان، پشه ها سالی یک بار جفت گیری می کنند و در روزهای دیگر سال از صدای پشه های نر فرار می کنند. این صدا سبب می گردد که هر نوع پشه مزاحم از شما دوری جوید و یک طبیعت گردی ایمن را تجربه نمایید. هر چند قیمت این دستگاه کمی بالاست، اما حفظ و حراست از سلامت شما و سایر همراهانتان در طول یک طبیعت گردی بسیار ارزشمندتر است.

-پشه ها از بوی الکل فراری هستند و گویا به این ماده حساسیت دارند. همین خبر می تواند برای طبیعتگردان و دنیاگردان به عنوان یک خبر خوب مطرح گردد، چرا که می توانند با مالیدن یک لایه نازک از الکل های صنعتی که برای پوست نیز خطرناک نیست، خود را در مقابل حملات این چشرات ایمن کنند. در داروخانه ها الکل هایی نیز به فروش می رسند که ضمن حفاظت از پوست مصرف کنندگان، چون غشایی محفوظ نیز عمل می کنند و یک دنیاگردی بدون حادثه را به ارمغان می آورد. در کنار الکل نیز می توان از سرکه نیز به عنوان یکی از محلول های فراری دهنده در بخش حقایقی جالب درباره پشه یاد کنیم.

-در میان تجهیزات دنیاگردی، اخیراً چراغ هایی ساخته شده که به دنیاگردان این فرصت را می دهد که علاوه بر استفاده از روشنی فراوری شده به وسیله این چراغ پشه ها و حشرات را هم فراری دهند. این چراغ ها دارای روزنه ای می باشند که به واسطه آن گازی متساعد نموده که سبب فرار کردن پشه ها در محیط های باز می گردد. این گاز اگرچه برای انسان ها بی خطر است، اما حیات پشه ها را با تهدیدات جدی رو به رو می سازد.

-در فاصله چند متری از محل برپایی چادر خود در طبیعت آتشی با ارتفاع کم ایجاد نمایید، چرا که پشه ها از بوی دود و آتش بیزارند و تا شعاع چند متری از محیط هایی که در آن آتیش برپا شده، پرواز نمی کنند و در پی طعمه برای تغذیه و نیش زدن نمی باشند. تأکید بر این است که ارتفاع آتش کم باشد، چرا که هر چه زبانه های آتش بیشتر باشد، احتمال بروز مشکل برای خود دنیاگرد نیز وجود دارد.

-همواره لباس های رنگ روشن به تن داشته باشید. بر تن داشتن لباس های رنگ روشن اگر چه بر روی دفع حشرات و پشه ها تأثیر به سزایی ندارد، اما به دنیاگرد یاری می نماید که به راحتی این موجودات را بر روی لباسش شناسایی کند و به نحوی در پی فرار دادن آن ها باشد. رنگ تیره به علت همپوشانی با رنگ حشرات این فرصت را از دنیاگردان می گیرد و عملاً به استتار حشرات مزاحم یاری می نماید.

-همان طور که در سطرهای ابتدایی نوشتار حقایقی جالب درباره پشه نیز بیان شد، کمبود ویتامین در بدن بعضی از افراد سبب می گردد که پشه ها به گزیدن این افراد تمایل بیشتری نشان دهند. به همین علت توصیه می گردد که حتماً افرادی که از کمبود ویتامین رنج می برند به مدت یک هفته پیش از آغاز طبیعت گردیشان ویتامین B1 که به تیامین معروف است، استفاده کنند. این ویتامین علاوه بر اینکه یاری می نماید که پشه ها کمتر به سراغ فرد بیایند، از نظر عصبی و قلبی نیز بدن فرد را ارتقا می دهد. هر چند این ویتامین بسیار مفید است، اما استفاده بیش از حد آن نیز توصیه نمی گردد. طبق نظریه پزشکان 1.5 میلی گرم از این ویتامین می تواند افراد را به درجه مناسبی از سلامتی برساند.

-بعضی از شرکت های بزرگ دنیا، همانند شرکت آمریکایی کولمن برای اینکه در رفاه حال دنیاگردان قدمی برداشته باشند و به نحوی کمپ های دنیاگردی را نیز ایمن کنند، اقدام به ساخت مشعل هایی نموده که به واسطه آن نور و دودی که از آتش زدن سر آن ها ایجاد می گردد، پشه ها را تا شعاع ده متری مشعل به عقب می راند. این مشعل ها اگر چه در سطح انبوه فراوری نشده، اما کسانی که آن ها را خریداری نموده اند، از عملکردش رضایت کامل دارند. یکی از کمپ های دنیاگردی در کشور استرالیا، با خرید تعداد قابل ملاحظه ای از این مشعل ها و نصبشان با فاصله ده متری از هم، عملاً محیط خود را از هر گونه حشره مزاحم نظیر پشه های ماده مصون ساخته است.

-بعضی از شرکت های فراوری مواد بهداشتی نیز بیکار نماندند و با فراوری ژل ها و کرم های دافع پشه، سعی نموده که برای حل این مشکل قدمی بردارند. یک مدل از این کرم ها، با دارا بودن بوهای متنوع مانند لیپ استیک، چون یک بمب تمام پشه ها را تار و مار می نماید. این کرم که بر روی قسمت های عریان بدن همانند گردن، مچ دست و پا و سر انگشتان دست و پا مالیده می گردد، برای پوست ضرر ندارد و تنها از حمله حشرات جلوگیری به عمل می آورد. هر چند این کرم ها ابتدا در کشورهای خارجی ساخته شده، اما مشابه ایرانی این کرم ها نیز چیزی از همتایان خارجی خود ندارد و شما می توانید بدون نگرانی و با صرف هزینه ای مناسب از این محصول استفاده نمایید.

اگر پس از رعایت راه کارهایی برای مقابله با پشه ها در طبیعت، باز هم دچار گزیدگی شدید، سعی کنید که از خاراندن محل نیش زده شده خودداری به عمل آورید، چرا که این نوع تحریکات پوستی، سبب خونریزی از محل گزش می گردد و برای شما می تواند بسیار ناخوشایند و دردناک نیز باشد. توصیه می گردد که حتماً محل گزش را با آب خنک و صابون شست و شو دهید و از دارو های ضد خارشی هم چون کالامین استفاده نمایید. هر چند موارد گفته شده سعی در التیام درد شما دارد، اما در صورت بروز نشانه هایی چون حساسیت به نور، سردرد، ضعف عضلانی، عدم هوشیاری و گیجی، سفت شدن گردن و یا تورم زیاد محل گزش بی درنگ به اولین مرکز فوریت های پزشکی مراجعه نمایید، چرا که پشه مهاجم ناقل بیماری های خطرناکی بوده و ممکن است بی توجهی به این علائم به قیمت جان فرد مصدوم تمام گردد. بدون شک پس از چندین سفر به دل طبیعت و کسب تجربه در زمینه دنیاگردی و طبیعت گردی بسیاری از روش های در امان ماندن از نیش پشه همانند یک دفتر محفوظ پیش چشم شما خواهد بود. اما ما نیز سعی کردیم که با درج این نکات به صورت یکجا یاریی به شما دنیاگردان عزیز ارائه نموده باشیم. امید است که سفر های شما سرشار از خاطرات خوش و تجربیات شیرین باشد و اگر روزی با تلخی نیز رو به رو شدید، از آن به عنوان یک کلاس درس یاد کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1516

به "ترفند های خلاص شدن از شر پشه ها ، پشه ها را تار و مار کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفند های خلاص شدن از شر پشه ها ، پشه ها را تار و مار کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید