آیا کم کاری تیروئید با دردهای مفصلی شما در ارتباط است؟ ، ضرورت انجام آزمایشات مربوط به تیروئید در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

به گزارش اخبار نجوم، بدن ما به وسیله مواد شیمیایی به نام هورمون کنترل می گردد که تأثیر زیادی بر چگونگی عملکرد اعضا در تمام بدن دارند. هورمون های متعددی در بدن وجود دارند که عملکردهای مختلفی را راهنمایی می نمایند. تیروئید یکی از غدد مهمی است که گاهی با تغییرات در متابولیسم بدن، باعث بروز دردهای اسکلتی عضلانی می گردد.

آیا کم کاری تیروئید با دردهای مفصلی شما در ارتباط است؟ ، ضرورت انجام آزمایشات مربوط به تیروئید در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

خبرنگاران -یکتا فراهانی: باتوجه به اینکه غده تیروئید مسوول تمام فعالیت های متابولیک بدن است باید برای همه شناخته شده باشد. اما ممکن است شنیدن این موضوع که افرادی که از مسائل تیروئید رنج می برند ممکن است در معرض خطر زانو درد یادردهای مفصلی هم باشند، عجیب به نظر برسد.

اما توجه داشته باشیم از بین رفتن تعادل هورمون تیروئید می تواند منجر به تراکم استخوان ضعیف و بعلاوه دردهای مفصلی خصوصاً زانو درد گردد.

ضرورت تشخیص و درمان به موقع کم کاری تیروئید

پروفسور کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد دانشگاه در خصوص ارتباط کم کاری تیروئید با دردهای مفصلی می گوید: در کم کاری تیروئید غده تیروئید به مقدار کافی هورمون های تیروئیدی فراوری نمی کند. بنابراین اگر مسائل مربوط به تیروئید به موقع درمان نشوند می توانند مسائل زیادی در پی داشته باشند. ممکن است کم کاری تیروئید علامت خاصی نداشته باشد و به مرور و به تدریج ایجاد گردد.

احساس ضعف و بی حالی، کم تحمل بودن نسبت به سرما، افزایش وزن و یبوست و خشکی پوست از شایع ترین نشانه های کم کاری تیروئید هستند. ولی تعدادی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید از دردهای مفصلی هم شکایت دارند که ممکن است از دردهای ساده و بدون تورم مفصل (آرترالژی Arthralgia به معنی درد مفصلی) تا التهاب واقعی (آرتریت) متفاوت و متغیر باشند.

عوامل تأثیر گذار بر دردهای مفصلی

به گفته دکتر آزما عوامل بسیار زیادی بر سلامت مفاصل و غضروف های مفصلی نقش دارند. از جمله هورمون تیروئید که اگر سطح خونی آن کاهش یافته باشد می تواند باعث خشکی و درد مفاصل گردد.

بیشترین مفاصل درگیر در بزرگسالان مبتلا به کم کاری تیروئید نیز مربوط به زانو و دست هاست. بعلاوه تورم و افزایش مایع مفصلی در زانو هم از دیگر علائم شایع آن به شمار می رود.

دلایل زیادی برای ابتلای بیشتر افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به دردهای مفصلی وجود دارد. یعنی به غیر از تأثیر هورمون تیروئید بر سلامت مفاصل می توان از تورم و تجمع مایع در اطراف مفاصل ناشی از کاهش متابولیسم نام برد که

دیگر عوارض ابتلا به این بیماری است.

ارتباط روماتیسم مفصلی با کم کاری تیروئید

به گفته این متخصص طب فیزیکی، بیمارانی که کم کاری غده تیروئید آن ها به علت بیماری خود ایمنی باشد (هاشیموتو) باشد احتمال تداخل با بیماری های خود ایمنی دیگر هم در آن ها بیشتر است که یکی از شایع ترین حالت های آن همراهی با روماتیسم مفصلی است.

از دیگر دلایل دردهای مفصلی در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید التهابات روماتیسمی است. البته رابطه کم کاری تیروئید با روماتیسم مفصلی رابطه دو طرفه است؛ یعنی احتمال اینکه بیماران مبتلابه روماتیسم هم دچار کم کاری تیروئید شوند تا 25 درصد (یعنی یک و نیم تا دو برابر) بیش از دیگر افراد است.

به این ترتیب لازم است بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی هم در صورت اضافه وزن، درد و تورم غیر طبیعی یا احساس خستگی، تست ها و آزمایشات مربوط به تیروئید را انجام دهند.

التهابات روماتیسمی

دکتر آزما می گوید کم کاری تیروئید عامل خطری در شدت التهابات روماتیسمی هم به شمار می رود. یعنی می توان در بیمارانی با دردهای روماتولوژیک نامشخص، احتمال کم کاری تیروئید را هم مد نظرقرار داد و آن راهم آنالیز کرد.

بعلاوه در صورت وجود درد مچ، انگشتان دست و احساس کرختی و سوزن سوزن شدن؛ احتمال همراهی با سندروم تونل کارپ نیز زیاد است.

البته افزایش وزن مربوط به کم کاری تیروئید نیز می تواند در بروز درد مفاصل نقش داشته باشد. ضمن آنکه ضعف عضلانی ناشی از این بیماری هم باعت می گردد هنگام راه رفتن طولانی فشار بیشتری به مفاصل زانو وارد گردد.

درمان

به گفته این استاد دانشگاه در بسیاری موارد درمان کم کاری تیروئید، دردهای مفصلی به خصوص دردهای غیر التهابی را بهبود می بخشد؛ مگر در مواردی که که غضروف آسیب دیده باشد.

البته اگر در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید با مصرف داروهای تیروئیدی دردهای مفصلی و تورم از بین نرفت، احتمال روماتیسم مفصلی و چک کردن دیگر علل که احتیاج به درمان های بیشتر دارد الزامی است.

تقویت عضلات اطراف مفاصل بزرگ، ورزش های سبک مثل شنا و دوچرخه سواری در کاهش دردهای مفصلی در این گونه بیماران مؤثر است و می تواند تا حدودی عملکرد تیروئید را هم بهبود بخشد.

داشتن خواب کافی، دوری از استرس، مصرف مکمل ها، رعایت رژیم غذایی سالم نیز ازدیگراقدامات و توصیه های درمانی مهم به شمارمی روند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1402 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 1568

به "آیا کم کاری تیروئید با دردهای مفصلی شما در ارتباط است؟ ، ضرورت انجام آزمایشات مربوط به تیروئید در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کم کاری تیروئید با دردهای مفصلی شما در ارتباط است؟ ، ضرورت انجام آزمایشات مربوط به تیروئید در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید