شباهت و تفاوت های آنفلوانزا و کرونا ، هر سرفه ای علامت کرونا نیست

به گزارش اخبار نجوم، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران درباره شباهت ها و تفاوت های علایم بیماری کرونا و آنفلوآنزای فصلی شرح داده و گفت: راه های انتقال و پیشگیری هر دو بیماری تقریبا یکسان است.

شباهت و تفاوت های آنفلوانزا و کرونا ، هر سرفه ای علامت کرونا نیست

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، پاییز کم کم از راه می رسد و این روزها نگرانی ها هم درباره همزمانی کرونا و آنفلوآنزای فصلی بیشتر شده است. بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که ممکن است همزمانی این بیماری ها شرایط بسیار سختی را نسبت به ماه های قبل ایجاد کند.

در این باره دکتر علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران به پرسش های خبرگزاری تسنیم پاسخ داده است. به گفته وی راه انتقال هر دو بیماری تقریبا یکسان و شبیه هم است. بخش زیادی از راه انتقال بیماری کووید 19 و آنفلوآنزای فصلی به وسیله پخش قطرات تنفسی، بخشی به وسیله ذرات معلق در هوا و بخش کمی هم به وسیله سطوح است.

تبرایی گفت: در بیماری کرونا عمد انتقال از به وسیله قطرات تنفسی و بخش کمی از راه آلودگی سطوح است که تقریبا در بیماری آنفلوآنزا نیز شرایط مشابهی وجود دارد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با بیان اینکه علایم این بیماری ها هم مشابه هم است، اظهارداشت: علایم این بیماری ها متناسب با شرایط ایمنی بدن افراد، تغذیه و دوزی که از ویروس وارد بدن می شوند، از خفیف تا شدید بروز پیدا می نماید.

وی گفت: خوشبختانه راه های پیشگیری از هر دو بیماری تقریبا یکسان است و اگر مردم ماسک بزنند و مدام دست های خود را بشویند و فاصله فیزیکی را رعایت نمایند، شاید اوضاع تا آن حدی که تصور می کنیم بد نگردد. کسانی که علایم خفیف دارند باید در قرنطینه خانگی بمانند و افرادی هم که بروز علایم در آنها شدیدتر است به مراکز درمانی مراجعه نمایند.

تبرایی درباره اینکه آنفلوآنزا و کووید 19 چه تفاوت هایی با هم دارند، اظهارداشت: دوره بیماری آنفلوآنزا نسبت به کرونا کوتاه تر است اما دوره بیماری کووید دست کم 2 هفته طول خواهد کشید. سرعت بروز علایم در آنفلوآنزا شدیدتر است اما در کرونا تقریبا دو تا سه روز طول می کشد تا علایم بروز پیدا کند. در هر دو بیماری تب شایع است. در کرونا سردرد کمتر و در آنفلوآنزا بیشتر است. لرز در کووید کمتر مشاهده شده اما در آنفلوآنزا جزو موارد شایع است.

وی ادامه داد: در آنفلوآنزا گلودرد و احساس خستگی نسبت به کووید شایع تر است. در هر دو بیماری ممکن است گرفتگی بینی داشته باشیم اما آبریزش بینی در آنفلوآنزا بیشتر است.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران گفت: سرفه در هر دو بیماری دیده می گردد اما هر سرفه ای کرونا نیست. سرفه های خشک و اذیت نماینده همراه با مسائل تنفسی را می توان از علایم جدی بیماری کووید دانست.

وی اضافه نمود: در بیماری کرونا درد تقریبا در همه جای بدن احساس می گردد اما در آنفلوآنزا این دردها موضعی است. به بیانی دیگر تب، سرفه خشک و درد از علایم شایع کووید است، بنابراین قرار نیست با هر سرفه یا آبریزش بینی یا حتی تب و لرز تصور کنیم به کرونا مبتلا شده ایم. با این حال با توجه به پاندمی که رخ داده مردم باید به طور جدی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 544

به "شباهت و تفاوت های آنفلوانزا و کرونا ، هر سرفه ای علامت کرونا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شباهت و تفاوت های آنفلوانزا و کرونا ، هر سرفه ای علامت کرونا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید