انتقاد معاون دانشگاه تهران از سنجش اعضای هیئت علمی با معیارهای منسوخ شده

به گزارش اخبار نجوم، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با انتقاد از استانداردهای سنجش اعضای هیئت علمی و دانشگاه های کشور گفت: هرچند ما همیشه در ظاهر شعار استقلال علمی و فرهنگی داده و غرب را در این خصوص مورد مذمت قرار می دهیم، اما در عمل در برابر استانداردهای غربی سر تعظیم فرود آورده و حتی سنجش اعضای هیئت علمی خود را هم با معیارهای منسوخ شده غربی انجام می دهیم.

انتقاد معاون دانشگاه تهران از سنجش اعضای هیئت علمی با معیارهای منسوخ شده

به گزارش خبرنگاران، دکتر مجید سرسنگی در جمع اساتید دانشکده معارف و اندیشه اسلامی اظهار کرد: فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها از کار فرهنگی در کشور جدا نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه درک و تعریف مشترکی از کار فرهنگی در کشور وجود ندارد، به همین دلیل نهادهای فرهنگی کشور به جای هم افزایی، بعضا در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه فعالان حوزه فرهنگی باید موضوعات این حوزه را رصد کنند و ناهنجاری ها را به هنجار تبدیل کنند، افزود: کارنامه حوزه فرهنگی کشور به نسبت اعتباری که در حرفهای مان برای بخش فرهنگ قائل هستیم، قوی نیست و نمی توان به آن افتخار کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه زمانی به وظیفه خود عمل می کند که فارغ التحصیلان آن علاوه بر تخصص و دانش لازم، از اخلاق، تعهد و مسئولیت پذیری اجتماعی هم بهره مند شده باشند.

دکتر سرسنگی گفت: سیاستگذاران آموزش عالی بهتر است در کنار آموزش و پژوهش به موضوع فرهنگ نیز توجه کنند. نکته اصلی در توسعه فرهنگی دانشگاه ها، به رسمیت شناخته شدن کار فرهنگی، به عنوان یک ماموریت اصلی در دانشگاه ها است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از مسائل جدی در توسعه فرهنگی دانشگاه ها، مشارکت ضعیف اعضای هیئت علمی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است. ما در حال تلاش هستیم تا این مشارکت افزایش یابد و مطمئناً افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی، تاثیری شگرف در اعتلای فرهنگی دانشگاه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه تهران در کنار شایستگی های علمی باید از شایستگی های لازم برای معلمی نیز برخوردار باشند، افزود: دانشگاه تهران اخیرا طرح تارتقای شایستگی های حرفه ای اعضای هیئت علمی و مدیران را تصویب کرده است. هدف این طرح آشنا کردن اعضای هیئت علمی - خصوصا اعضای هیئت علمی جوان - با جدیدترین روش های تدریس و نیز ارائه دانش لازم برای کار اجتماعی و فرهنگی با دانشجویان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حتی غربی ها هم امروز مباحثی چون دانشگاه مسئولیت پذیر اجتماعی و دانشگاه معنویت خواه را در دستور کار موسسات آموزش عالی خود قرار داده اند، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید یک نهاد علمی- اجتماعی باشد. امروز تاثیر اجتماعی دانشگاه یکی از مولفه های مهم در سنجش موفقیت دانشگاه های مهم جهان است. دانشگاه در کنار نیاز به تربیت متخصص نیاز به تربیت متفکر و مصلح اجتماعی هم دارد.

دکتر سرسنگی با انتقاد از استانداردهای سنجش اعضای هیئت علمی و دانشگاه های کشور گفت: هرچند ما همیشه در ظاهر شعار استقلال علمی و فرهنگی داده و غرب را در این خصوص مورد مذمت قرار می دهیم، اما در عمل در برابر استانداردهای غربی سر تعظیم فرود آورده و حتی سنجش اعضای هیئت علمی خود را هم با معیارهای منسوخ شده غربی انجام می دهیم. در شرایط حاضر آموزش عالی کشور هیچ پیامی را مبنی بر اینکه خواستار وجود یک عضو هئیت علمی دانشمند است که ضمناً دغدغه اجتماعی و فرهنگی هم داشته باشد، به مراکز آموزشی ارسال نمی کند. عضو هیئت علمی ما خود را با آیین نامه هایی تطبیق می دهد، که در آن ها کمترین توجه به کار فرهنگی و تاثیرپذیری اجتماعی شده است.

وی اظهار کرد: دانشکده معارف و اندیشه اسلامی ظرفیت بسیار بزرگی دارد چرا که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه حدود 10 درصد از واحدهای دوره کارشناسی خود را تحت عنوان دروس معارف با اعضای هیئت علمی این دانشکده می گذرانند. این به آن معناست که اگر دروس معارف ما تحت بازنگری قرار گرفته و دروس مرتبط با نگاه به نیازهای نسل معاصر تدوین شود، بسیاری از سئوالات و ابهامات دانشجویان در همان ابتدای ورود به دانشگاه پاسخ گفته می شود.

دکتر سرسنگی با اشاره به نقش استادان معارف در این زمینه گفت: از یک طرف باید در محتوای دروس تجدید نظر شده و این دروس به روز شوند، و از سوی دیگر از بهترین مدرسان برای برخورد ارتباط با دانشجویان جدید استفاده شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ادامه ضمن تاکید بر لزوم هم افزایی فعالان فرهنگی در دانشگاه افزود: اینکه مرتبا هم نهادی به دنبال انداختن تقصیر کوتاهی های فرهنگی به دوش نهادی دیگر باشد، دردی از دردهای فرهنگی ما کم نمی کند. در توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه همه مسئولند و همه باید پاسخگو باشند. دانشگاه، نهاد رهبری، تشکل های دانشجویی، تشکل های اعضای هیئت علمی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، کارکنان و مدیران دانشگاه باید همگی دست به دست هم داده و برای اعتلای بیشتر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تلاش کنند.

وی ادامه داد: من معتقدم با همه کاستی ها هنوز دانشگاه تهران بهترین و پر ثمرترین نهاد اجتماعی و فرهنگی کشور است. منکر برخی ناهنجاری ها نیستم اما ضمناً اعتقاد دارم میزان این ناهنجاری ها به تناسب جمعیت خانواده دانشگاه بسیار ناچیز است، هرچند در دانشگاه تهران یک مورد ناهنجاری هم نباید دیده شود.

به گزارش دفتر ارتباطات و امور رسانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ پیش از سخنان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، اعضای هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی سئوالات خود را مطرح کرده و در انتهای جلسه دکتر سرسنگی به این سئوالات پاسخ گفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: nojumnews.ir شناسه مطلب: 39

به "انتقاد معاون دانشگاه تهران از سنجش اعضای هیئت علمی با معیارهای منسوخ شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد معاون دانشگاه تهران از سنجش اعضای هیئت علمی با معیارهای منسوخ شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید